Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
szkoły podstawowej
Temat: „Poznaj Marię, dziewczynę, która lubi mieć plan”
Materiały należą do Fundacji SYNAPSIS. Mogą zostać wykorzystane, w tym skopiowane,
wyłącznie w niekomercyjnych działaniach edukacyjnych.
Uwagi ogólne dla prowadzącego
Przygotowanie do zajęć
do niej filmy,
notatki,
(np. wydrukuj kartę z twarzą Marii),
W szkole
i magnesy, komputer z dostępem do internetu oraz rzutnik multimedialny,
samoprzylepne,
bliżej tablicy np. w układzie teatralnym,
z internetem; jeżeli jest ono słabe, wcześniej przygotuj filmy do odtworzenia,
Powodzenia!
Cele zajęć:
spektrum autyzmu (relacje społeczne, komunikowanie się, zachowania, zainteresowania
osób z autyzmem),
świata,
pomocy,
Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń:
poziomie,
komunikowania się i zainteresowań,
w zakresie relacji społecznych, komunikowania się i zainteresowań,
Pomoce do przeprowadzenia zajęć:
Materiał dodatkowy:
Czas trwania zajęć: 2 x 45 minut
Przebieg zajęć:
osobom z autyzmem,
merytorycznym Fundacji SYNAPSIS.
Notatki: ..............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
specyfiki autyzmu,
z autyzmem, zespołem Aspergera lub innymi zaburzeniami ze spektrum
autyzmu.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
przedstawicielki grupy osób z autyzmem. Pyta, czy uczniowie wiedzą coś na
temat autyzmu, jakie mają skojarzenia z tym słowem,
jedno skojarzenie ze słowem autyzm lub znaną sobie informację na temat
autyzmu,
wokół portretu Marii/lub prowadzący zapisuje tę informację na flipczarcie.
Lista informacji zgromadzonych przez uczniów może posłużyć później do
dyskusji.
➜ Uwaga dla prowadzącego:
Jeśli uczniowie nic nie wiedzą na temat autyzmu wyjaśniamy, że podczas
spotkania postaramy się przybliżyć im jest, czym jest autyzm.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
osób z autyzmem.
➜ Uwaga dla prowadzącego:
Osoby z autyzmem to chłopiec zasłaniający uszy i dziewczynka przy ścianie.
Wniosek: autyzm jest „niewidoczny”. Często nie można go rozpoznać po samym
wyglądzie osoby.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
Prowadzący nawiązuje do poprzednich punktów i prezentuje książkę „Maria
i ja”. Wyjaśnia, że jest to historia o jednej z osób z autyzmem. Książka została
napisana i narysowana przez ojca Marii.
––Maria jest prawdziwą postacią, obecnie skończyła 18 lat i mieszka w Hiszpanii.
Razem ze swoimi rodzicami jest bohaterką filmu dokumentalnego
przedstawiającego jej życie. Film nosi tytuł taki sam jak prezentowana
książka. Zdjęcie na prezentacji pochodzi właśnie z tego filmu,
poznać Marię, oglądając inny film – animację zrobioną na podstawie
rysunków wykonanych przez ojca Marii.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
dziewczyny. W momencie gdy był tworzony. Maria miała 15 lat, stąd podany
w nim jest inny wiek,
cechom Marii.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
funkcjonowania Marii
słabo mówi i ma trudności z rozumieniem mowy, używa obrazków do komunikowania
się, ma problem z rozumieniem emocji innych ludzi, ma powtarzalne
zachowania i rytuały, nie lubi zmian,
Notatki: ..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
człowieku z zespołem Aspergera – slajd 7
w bardzo różny sposób i bardzo różnić się między sobą swoimi zachowaniami
i nasileniem problemów,
Aspergera http://www.youtube.com/watch?v=DKthiOJalsI,
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
➜ Uwaga dla prowadzącego:
Film prezentowany do minuty 05:02.
obu filmów. Odniesienie do cech wymienianych na początku zajęć,
u bohaterów. Jakie nowe moglibyśmy dodać?
––uczniowie zapisują cechy na karteczkach, kolejno odczytują je i umieszczają
na flipczarcie. Podczas wymieniania kolejnych grup problemów prowadzący zapisuje na
górze arkusza z flipczartu hasła:
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
8
się sobie i innym:
––rozdaje uczniom karty „Jesteśmy różni” (załącznik nr 2),
––wyjaśnia, by uczniowie zaznaczyli na pierwszej karcie skali ocenę własnych
umiejętności w danym zakresie, a następnie ocenili umiejętności Marii
i Tomka na podstawie filmów, które widzieli,
◆◆Czy uczniowie widzą różnice pomiędzy sobą a Marią i Tomkiem?
◆◆W czym Maria i Tomek są do siebie podobni, a czym się różnią?
◆◆Czy trudno było zaznaczyć ocenę na skalach?
◆◆Czy pamiętają, jakie umiejętności mają Maria i Tomek?
◆◆Czy pamiętają, jakie trudności mają Maria i Tomek?
◆◆Jakie problemy w życiu codziennym mogą wynikać z trudności związanych
z autyzmem?
swoimi umiejętnościami, zainteresowaniami, mocnymi i słabymi stronami.
Tak samo osoby z autyzmem mogą mieć bardzo różne umiejętności i problemy.
Choć wszyscy oni mają problemy z kontaktami z innymi ludźmi, komunikowaniem
się z innymi oraz specyficzne, czasem dziwne zainteresowania.
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
– slajd 10
go w inne miejsce – tak, żeby uczniowie nadal mogli go widzieć,
––Problemy z kontaktami społecznymi
◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób można pomóc osobie, która ma problemy
z nawiązywaniem kontaktów społecznych, np. z rozpoczynaniem
rozmowy, jak powinniśmy się do niego zwracać, jak zachowywać?
Pomysły: dawać czas na zapoznawanie się z nowymi osobami, starać się
nawiązywać kontakt wzrokowy, ale nie być w tym nachalnym, być spokojnym,
cierpliwym, proponować wspólne aktywności, ale nie nalegać, jeśli
ta osoba od nas odchodzi, nie obrażać się w takich sytuacjach itp.
––Problemy w rozumieniu mowy i komunikowaniu się
◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób pomóc osobie, która może mieć problem
z rozumieniem mowy i sama dość słabo mówi? Można tu powołać
się na sytuację osoby, która przyjeżdża z innego kraju i nie zna zbyt wielu
słów w naszym języku.
Pomysły: mówić wolniej, kierować komunikat do osoby, pokazywać
przedmioty, obrazki, kiedy się do niego mówi itp.
––Problemy z rozumieniem emocji
◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób można pomóc rozumieć emocje komuś,
kto ich nie rozumie? Jakbyśmy byli w kraju o zupełnie innej kulturze,
gdzie mimika i zachowanie innych może zupełnie coś innego znaczyć, np.
tak jak w kulturze Dalekiego Wschodu.
Pomysły: nazywanie tego, co się przeżywa, wyjaśnianie, jak ktoś może
się czuć w określonych sytuacjach, np. kiedy dostanie się prezent, kiedy
dostanie się złą ocenę, kiedy ktoś nam coś zepsuje itp.
––Problemy ze zmianami, reagowanie strachem na nowe sytuacje
◆◆Pytanie do uczniów: Jak pomóc osobie, która nie wie, co się zaraz wydarzy
i bardzo się tego boi? To tak, jakbyśmy się znaleźli w zupełnie nowym
dla nas miejscu, wśród nowych ludzi. Wiemy, że musimy spędzić tu wiele
godzin, ale zupełnie nie wiemy, co się będzie z nami działo.
Pomysły: uprzedzanie o tym, co ma się stać, np. o zmianie w planach lekcji,
zmianach planów na popołudnie itp. (bardzo pomocny jest plan zajęć).
Notatki: ................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
Przygotowała mgr Dorota Pawelec
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9