Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII i VIII autyzm

Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

szkoły podstawowej

Temat: „Poznaj Marię, dziewczynę, która lubi mieć plan”

Materiały należą do Fundacji SYNAPSIS. Mogą zostać wykorzystane, w tym skopiowane,

wyłącznie w niekomercyjnych działaniach edukacyjnych.

 

Uwagi ogólne dla prowadzącego

Przygotowanie do zajęć

  • zapoznaj się z prezentacją „Przewodnik po autyzmie” i obejrzyj dołączone

do niej filmy,

  • przeczytaj scenariusz zajęć, spróbuj go przećwiczyć,
  • w scenariuszu są miejsca, w których możesz spisać swoje uwagi i sporządzić

notatki,

  • zgodnie z uwagami ze scenariusza przygotuj materiały potrzebne do zajęć

(np. wydrukuj kartę z twarzą Marii),

  • wydrukuj odpowiednią ilość kart z zadaniami dla uczniów.

W szkole

  • przygotuj salę: flipczart i taśmę klejącą lub klej/tablicę magnetyczną

i magnesy, komputer z dostępem do internetu oraz rzutnik multimedialny,

  • przygotuj materiały potrzebne w trakcie zajęć np. flamastry, karteczki

samoprzylepne,

  • proponujemy, żeby uczniowie nie siedzieli w ławkach, ale by ustawić krzesła

bliżej tablicy np. w układzie teatralnym,

  • upewnij się, że w sali, w której obywają się zajęcia jest połączenie

z internetem; jeżeli jest ono słabe, wcześniej przygotuj filmy do odtworzenia,

  • w razie pytań prosimy o kontakt na adres: mariaija@synapsis.org.pl.

Powodzenia!

Cele zajęć:

  • poznanie specyfiki zaburzenia, jakim jest autyzm,
  • pogłębienie wiedzy uczniów na temat cech charakterystycznych osób ze

spektrum autyzmu (relacje społeczne, komunikowanie się, zachowania, zainteresowania

osób z autyzmem),

  • zrozumienie problemów osób ze spektrum autyzmu i ich trudności w rozumieniu

świata,

  • uświadomienie różnorodności zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • uwrażliwienie uczniów na osoby ze spektrum autyzmu, ich problemy i możliwości

pomocy,

  • pogłębienie wiedzy na temat samego siebie.

Przewidywane osiągnięcia:

Uczeń:

  • wie, że autyzm jest jedną z niepełnosprawności,
  • wie, że osoby ze spektrum autyzmu mogą funkcjonować na bardzo różnym

poziomie,

  • wie, że osoby z autyzmem mają problemy w zakresie relacji społecznych,

komunikowania się i zainteresowań,

  • potrafi podać cechy charakterystyczne dla wybranej osoby z autyzmem

w zakresie relacji społecznych, komunikowania się i zainteresowań,

  • uświadamia sobie w jaki sposób można pomóc osobie z autyzmem.

Pomoce do przeprowadzenia zajęć:

  • komputer z dostępem do internetu, głośniki,
  • link do filmu „Podróż Marii” http://youtu.be/iY10l7pbe2o,
  • link do filmu „Inny szuka szczęścia” http://youtu.be/DKthiOJalsI,
  • kilka egzemplarzy książki „Maria i ja”,
  • wydruk rysunku twarzy Marii (załącznik nr 1),
  • karty do ćwiczenia „Jesteśmy różni” (załącznik nr 2),
  • flipczart, tablica magnetyczna, magnesy lub taśma klejąca,
  • flamastry, klej,
  • bloczek różnokolorowych kwadratowych karteczek samoprzylepnych,
  • prezentacja multimedialna.

Materiał dodatkowy:

  • materiały o autyzmie dla wolontariuszy prowadzących zajęcia.

Czas trwania zajęć: 2 x 45 minut

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie slajd 1
  • przedstawienie się wolontariusza,
  • krótkie przedstawienie Fundacji Orange wspomagającej osoby z niepełnosprawnościami,
  • krótkie predstawienie Fundacji SYNAPSIS jako organizacji zajmującej się pomocą

osobom z autyzmem,

  • publikacja „Maria i ja” powstała z inicjatywy Fundacji Orange przy wsparciu

merytorycznym Fundacji SYNAPSIS.

Notatki: ..............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. Wprowadzenie slajd 2
  • prowadzący wyjaśnia cel spotkania: zapoznanie i poszerzenie wiedzy na temat

specyfiki autyzmu,

  • prowadzący pyta, czy uczniowie znają lub kiedykolwiek spotkali jakąś osobę

z autyzmem, zespołem Aspergera lub innymi zaburzeniami ze spektrum

autyzmu.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. Co to jest autyzm? – burza mózgów
  • prowadzący przykleja na flipczarcie kartkę z rysunkiem twarzy Marii, jako

przedstawicielki grupy osób z autyzmem. Pyta, czy uczniowie wiedzą coś na

temat autyzmu, jakie mają skojarzenia z tym słowem,

  • uczniowie dostają kolorowe karteczki samoprzylepne, na każdej zapisują

jedno skojarzenie ze słowem autyzm lub znaną sobie informację na temat

autyzmu,

  • prowadzący pyta o wnioski,
  • uczniowie odczytują informację,
  • po odczytaniu informacji z karteczki – podchodzą do tablicy i przyklejają ją

wokół portretu Marii/lub prowadzący zapisuje tę informację na flipczarcie.

Lista informacji zgromadzonych przez uczniów może posłużyć później do

dyskusji.

Uwaga dla prowadzącego:

Jeśli uczniowie nic nie wiedzą na temat autyzmu wyjaśniamy, że podczas

spotkania postaramy się przybliżyć im jest, czym jest autyzm.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

  1. Autyzm jest niewidoczny slajd 3
  • prowadzący prezentuje zdjęcia różnych osób, wśród nich znajdują się osoby

z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • Pytanie: Która z tych osób ma autyzm? Wśród zdjęć znajdują się fotografie

osób z autyzmem.

Uwaga dla prowadzącego:

Osoby z autyzmem to chłopiec zasłaniający uszy i dziewczynka przy ścianie.

Wniosek: autyzm jest „niewidoczny”. Często nie można go rozpoznać po samym

wyglądzie osoby.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. Przedstawienie postaci Marii. Prezentacja książki slajd 4

Prowadzący nawiązuje do poprzednich punktów i prezentuje książkę „Maria

i ja”. Wyjaśnia, że jest to historia o jednej z osób z autyzmem. Książka została

napisana i narysowana przez ojca Marii.

 

  1. Poznajmy Marię slajd 5
  • prowadzący krótko przedstawia postać Marii:

––Maria jest prawdziwą postacią, obecnie skończyła 18 lat i mieszka w Hiszpanii.

Razem ze swoimi rodzicami jest bohaterką filmu dokumentalnego

przedstawiającego jej życie. Film nosi tytuł taki sam jak prezentowana

książka. Zdjęcie na prezentacji pochodzi właśnie z tego filmu,

  • wyjaśnienie, że nie możemy przedstawić filmu dokumentalnego, ale możemy

poznać Marię, oglądając inny film – animację zrobioną na podstawie

rysunków wykonanych przez ojca Marii.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. Prezentacja filmu animowanego „Podróż Marii” slajd 6
  • prowadzący wyjaśnia, że film przedstawia charakterystykę funkcjonowania

dziewczyny. W momencie gdy był tworzony. Maria miała 15 lat, stąd podany

w nim jest inny wiek,

  • zadaniem uczniów jest przyjrzenie się najbardziej charakterystycznym

cechom Marii.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. Rozmowa na temat filmu. Co uczniowie zapamiętali na temat

funkcjonowania Marii

  • wyjaśnienie, że Maria jest osobą o głębszych problemach rozwojowych:

słabo mówi i ma trudności z rozumieniem mowy, używa obrazków do komunikowania

się, ma problem z rozumieniem emocji innych ludzi, ma powtarzalne

zachowania i rytuały, nie lubi zmian,

Notatki: ..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

 

  1. Prezentacja fragmentu filmu „Inny szuka szczęścia” o młodym

człowieku z zespołem Aspergera slajd 7

  • prowadzący wyjaśnia, że osoby ze spektrum autyzmu mogą funkcjonować

w bardzo różny sposób i bardzo różnić się między sobą swoimi zachowaniami

i nasileniem problemów,

  • zaproszenie do obejrzenia filmu dokumentalnego o chłopaku z zespołem

Aspergera http://www.youtube.com/watch?v=DKthiOJalsI,

  • wyjaśnienie, że zespół Aspergera jest to lżejsza forma autyzmu.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

Uwaga dla prowadzącego:

Film prezentowany do minuty 05:02.

  1. Podsumowanie obu filmów slajd 8
  • prowadzący pyta o cechy charakterystyczne, które uczniowie widzieli u bohaterów

obu filmów. Odniesienie do cech wymienianych na początku zajęć,

  • weryfikacja tych cech. Które z wymienionych wcześniej cech było widać

u bohaterów. Jakie nowe moglibyśmy dodać?

––uczniowie zapisują cechy na karteczkach, kolejno odczytują je i umieszczają

na flipczarcie. Podczas wymieniania kolejnych grup problemów prowadzący zapisuje na

górze arkusza z flipczartu hasła:

  • kontakty społeczne
  • porozumiewanie się
  • umiejętności i zainteresowania

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

8

  1. Ćwiczenie: Jesteśmy różni slajd 9
  • prowadzący proponuje wspólne ćwiczenie, którego celem jest przyjrzenie

się sobie i innym:

––rozdaje uczniom karty „Jesteśmy różni” (załącznik nr 2),

––wyjaśnia, by uczniowie zaznaczyli na pierwszej karcie skali ocenę własnych

umiejętności w danym zakresie, a następnie ocenili umiejętności Marii

i Tomka na podstawie filmów, które widzieli,

  • praca indywidualna uczniów – wypełnienie kart,
  • dyskusja moderowana na forum całej klasy. Przykładowe pytania:

◆◆Czy uczniowie widzą różnice pomiędzy sobą a Marią i Tomkiem?

◆◆W czym Maria i Tomek są do siebie podobni, a czym się różnią?

◆◆Czy trudno było zaznaczyć ocenę na skalach?

◆◆Czy pamiętają, jakie umiejętności mają Maria i Tomek?

◆◆Czy pamiętają, jakie trudności mają Maria i Tomek?

◆◆Jakie problemy w życiu codziennym mogą wynikać z trudności związanych

z autyzmem?

  • Prowadzący podsumowuje, że każdy z nas może się bardzo różnić od innych

swoimi umiejętnościami, zainteresowaniami, mocnymi i słabymi stronami.

Tak samo osoby z autyzmem mogą mieć bardzo różne umiejętności i problemy.

Choć wszyscy oni mają problemy z kontaktami z innymi ludźmi, komunikowaniem

się z innymi oraz specyficzne, czasem dziwne zainteresowania.

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

  1. W jaki sposób można pomóc osobom z autyzmem – burza mózgów

slajd 10

  • prowadzący zdejmuje arkusz z cechami osób z autyzmem z flipczartu i przewiesza

go w inne miejsce – tak, żeby uczniowie nadal mogli go widzieć,

  • pisze na nowym arkuszu hasła:

––Problemy z kontaktami społecznymi

◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób można pomóc osobie, która ma problemy

z nawiązywaniem kontaktów społecznych, np. z rozpoczynaniem

rozmowy, jak powinniśmy się do niego zwracać, jak zachowywać?

Pomysły: dawać czas na zapoznawanie się z nowymi osobami, starać się

nawiązywać kontakt wzrokowy, ale nie być w tym nachalnym, być spokojnym,

cierpliwym, proponować wspólne aktywności, ale nie nalegać, jeśli

ta osoba od nas odchodzi, nie obrażać się w takich sytuacjach itp.

––Problemy w rozumieniu mowy i komunikowaniu się

◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób pomóc osobie, która może mieć problem

z rozumieniem mowy i sama dość słabo mówi? Można tu powołać

się na sytuację osoby, która przyjeżdża z innego kraju i nie zna zbyt wielu

słów w naszym języku.

Pomysły: mówić wolniej, kierować komunikat do osoby, pokazywać

przedmioty, obrazki, kiedy się do niego mówi itp.

––Problemy z rozumieniem emocji

◆◆Pytanie do uczniów: W jaki sposób można pomóc rozumieć emocje komuś,

kto ich nie rozumie? Jakbyśmy byli w kraju o zupełnie innej kulturze,

gdzie mimika i zachowanie innych może zupełnie coś innego znaczyć, np.

tak jak w kulturze Dalekiego Wschodu.

Pomysły: nazywanie tego, co się przeżywa, wyjaśnianie, jak ktoś może

się czuć w określonych sytuacjach, np. kiedy dostanie się prezent, kiedy

dostanie się złą ocenę, kiedy ktoś nam coś zepsuje itp.

––Problemy ze zmianami, reagowanie strachem na nowe sytuacje

◆◆Pytanie do uczniów: Jak pomóc osobie, która nie wie, co się zaraz wydarzy

i bardzo się tego boi? To tak, jakbyśmy się znaleźli w zupełnie nowym

dla nas miejscu, wśród nowych ludzi. Wiemy, że musimy spędzić tu wiele

godzin, ale zupełnie nie wiemy, co się będzie z nami działo.

Pomysły: uprzedzanie o tym, co ma się stać, np. o zmianie w planach lekcji,

zmianach planów na popołudnie itp. (bardzo pomocny jest plan zajęć).

Notatki: ................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

 

Przygotowała mgr Dorota Pawelec

Data dodania: 2023-03-30 07:48:23
Data edycji: 2023-03-30 07:50:54
Ilość wyświetleń: 4899

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej