Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Usprawnianie percepcji wzrokowej – propozycje ćwiczeń.

Warunkiem niezbędnym do opanowania sprawności czytania i pisania jest pełna sprawność analizatora:
•    wzrokowego
•    słuchowego
•    kinestetycznego

Analizator to narząd zmysłowy, służący do odbierania bodźców zmysłowych. Zależnie od rodzajów odbieranych bodźców rozróżnia się analizatory: wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, smakowy, węchowy, dotykowy.
Za pośrednictwem analizatorów odbieramy w świadomości przedmioty, zjawiska i procesy. Warunkiem prawidłowego spostrzegania jest sprawny analizator wzrokowy, w skład którego wchodzą: receptor (oko), droga doprowadzająca (nerw wzrokowy) oraz korowa część analizatora (ośrodek wzrokowy). U dziecka „źle widzącego” wadę wzroku koryguje się za pomocą odpowiednich szkieł korekcyjnych. Natomiast u dzieci dyslektycznych zaburzenie korowej części analizatora wzrokowego powoduje obniżoną sprawność percepcji wzrokowej, co utrudnia opanowanie czytania i pisania. Trudności te można zmniejszyć lub zlikwidować poprzez odpowiednie ćwiczenia korekcyjno - wyrównawcze, które rodzice mogą z powodzeniem przeprowadzać również z dzieckiem w domu.

Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową (analizę i syntezę wzrokową).
1.    Wszelkiego rodzaju układanki, np. puzzle, kolorowe figury geometryczne, domina.
2.    Wyodrębnianie różnic między obrazkami (powiedz, czym różnią się te obrazki).
3.    Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, zadaniem dziecka jest pogrubienie istniejącego konturu.
4.    Układanie wzorów z figur geometrycznych. Podajemy dziecku wzór, dziecko odtwarza ten wzór.
5.    Kreślenie kształtów graficznych powstałych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty.
6.    Wypełnianie konturów – pokrywanie płaszczyzny farbą, kredką.
7.    Uzupełnianie niekompletnych figur – dziecko otrzymuje karton z narysowanymi niekompletnymi figurami geometrycznymi, literami oraz wzór tych figur. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie figur.
8.    Wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie. Dajemy dziecku duży kartonik z napisaną literą oraz kilka małych kartoników z różnymi pojedynczo wypisanymi literami. Zadaniem dziecka jest znalezienie litery przedstawionej na dużym kartoniku.
9.    Wyszukiwanie liter i sylab. Dziecko w otrzymanym tekście wyszukuje poznane litery i sylaby, zamalowuje je.
10.    Wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście, dziecko otrzymuje na małych kartonikach wyrazy, odszukuje je w podanym tekście (zaczynamy od wyrazów jednosylabowych, stopniowo przechodzimy do dwusylabowych).
11.    Stosowanie rozsypanek wyrazowych. Dziecko otrzymuje wzór zadania i na kartonikach pojedyncze wyrazy. Zadaniem dziecka jest ułożenie zdania wg wzoru z rozsypanki.

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową dziecka znajdą Państwo w następujących publikacjach:
1.    Jeszcze potrenujmy. Ćwiczenia w zakresie wzrokowo-słuchowym. B. Zakrzewska
2.    Wzory i obrazki. M. Frostig, D. Horne,
3.    120 pomysłów na terapię percepcji wzrokowej. Paździo Renata,
4.    Dobieramy pary wyrazów. H. Grzelachowska,
5.    Ćwicz spostrzegawczość. Wydawnictwo Harmonia,
6.    DOBIERANKI – Pomoc terapeutyczna do ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym, geometrycznym, literowym, sylabowym i wyrazowym. Małgorzata Podleśna.



Opracowały:
mgr Katarzyna Pawlikowska – pedagog
mgr Renata Baranowska – pedagog

Data dodania: 2020-04-14 21:08:13
Ilość wyświetleń: 1386

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej