Metody terapii pedagogicznej o charakterze psychologiczno-pedagogicznym i profilaktycznym majÄ… na celu stworzenie dziecku możliwoÅ›ci wszechstronnego rozwoju, wygaszania negatywnych objawów zachowania, ksztaÅ‚towania prawidÅ‚owych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolnoÅ›ci praktycznego posÅ‚ugiwania siÄ™ nabytymi umiejÄ™tnoÅ›ciami w szkole i w życiu pozaszkolnym.
Terapia pedagogiczna to proces dÅ‚ugotrwaÅ‚ych oddziaÅ‚ywaÅ„, szereg caÅ‚oÅ›ciowych dziaÅ‚aÅ„ o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudnoÅ›ci, przyczyn i objawów niepowodzeÅ„ szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego dziaÅ‚ania, do obowiÄ…zków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolnoÅ›ci poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
NadrzÄ™dnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysÅ‚owego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Poszczególne, pozostaÅ‚e mniejsze cele terapii to: wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci, wyrabianie odpowiedniego podejÅ›cia do obowiÄ…zków szkolnych, syntetycznoÅ›ci i odpowiedniej motywacji do pracy, uÅ‚atwianie opanowania materiaÅ‚u przewidzianego na danym etapie edukacyjnym, poprzez korygowanie zaburzonych sfer. W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególna uwagÄ™ na usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej i sÅ‚uchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamiÄ™ci wzrokowej i sÅ‚uchowej, sprawnoÅ›ci ruchowej zarówno w obrÄ™bie motoryki maÅ‚ej – sprawnoÅ›ci rÄ™ki, jak i motoryki dużej, dotyczÄ…cej caÅ‚ego ciaÅ‚a, usprawniania grafomotorycznego, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.
W zajÄ™ciach z terapii pedagogicznej uczestniczÄ… dzieci, które majÄ… trudnoÅ›ci z pisaniem, czytaniem bÄ…dź liczeniem. W zajÄ™ciach biorÄ… udziaÅ‚ dzieci w mÅ‚odszym wieku szkolnym, bo od tego wieku można tak naprawdÄ™ diagnozować poprawnie dysleksjÄ™. WczeÅ›niej mówi siÄ™ tylko o ryzyku dysleksji. Na terapiÄ™ uczÄ™szcza również mÅ‚odzież, ale w mniejszym stopniu, ponieważ z biegiem lat problemy z czytaniem i pisaniem sÅ‚abnÄ… na swojej intensywnoÅ›ci z powodu doÅ›wiadczenia w codziennym pisaniu i czytaniu.
Dziecko dyslektyczne może uczestniczyć w zajÄ™ciach z terapii pedagogicznej indywidualnie, taka terapia przynosi najlepsze i najszybsze efekty, lub grupowo. Ważne aby grupa nie przekraczaÅ‚a 3-4 osób, dzieci byÅ‚y w tym samym wieku, z takimi samymi problemami, tylko z różnym natężeniem problemów.
W poradni psychologiczno-pedagogicznej terapia prowadzona jest przez pedagoga - terapeutÄ™. ZajÄ™cia trwajÄ… czterdzieÅ›ci pięć minut, nie częściej niż raz w tygodniu, przy zaÅ‚ożeniu, że po 3 nieusprawiedliwionych nieobecnoÅ›ciach terapeuta rozwiÄ…zuje umowÄ™ z tym danym dzieckiem i zaczyna zajÄ™cia z nastÄ™pnym czekajÄ…cym w kolejce. ZgÅ‚oszenia chÄ™tnych do udziaÅ‚u w zajÄ™ciach korekcyjno- kompensacyjnych dokonujÄ… siÄ™ na poczÄ…tku wrzeÅ›nia danego roku, na proÅ›bÄ™ rodziców, po obserwacji ze strony psychologa lub pedagoga.
Rodzic natomiast wyrażający swoją chęć w udziale swego dziecka w zajęciach z terapii pedagogicznej zobowiązuje się do:
Dziecko nie zdaje sobie czÄ™sto sprawy z wÅ‚asnych dysfunkcji, nie potrafi zatem sam sobie pomóc, nie jest w stanie samodzielnie podjąć decyzji o rozpoczÄ™ciu terapii pedagogicznej. To zadanie rodziców, ale i nauczyciela aby zawczasu zauważyć trudnoÅ›ci i przeciwdziaÅ‚ać im. Najlepsza jest wczesna diagnoza, ale warto pamiÄ™tać, że pomocy należy udzielać w każdym wieku dziecka, najważniejsze jest dobre samopoczucie jego. Bardzo ważna jest systematyczność, obowiÄ…zkowość i intensywność oddziaÅ‚ywaÅ„ terapeutycznych. Sprawdza siÄ™ tu metoda „drobnych kroczków”, powoli, nie „podcinania skrzydeÅ‚” dziecku, eliminowanie frustracji dzieciÄ™cej, ocenianie nie za efekty, tylko za wÅ‚ożony wkÅ‚ad. Nie wolno zapomnieć również o atmosferze na zajÄ™ciach peÅ‚nej zaufania, akceptacji i pogody ducha.
Realizatorzy:
mgr Katarzyna Pawlikowska
mgr Ewa Perlik
mgr Renata Baranowska
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9