Terapia pedagogiczna - Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna

Co to jest terapia pedagogiczna?

Metody terapii pedagogicznej o charakterze psychologiczno-pedagogicznym i profilaktycznym majÄ… na celu stworzenie dziecku możliwoÅ›ci wszechstronnego rozwoju, wygaszania negatywnych objawów zachowania, ksztaÅ‚towania prawidÅ‚owych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolnoÅ›ci praktycznego posÅ‚ugiwania siÄ™ nabytymi umiejÄ™tnoÅ›ciami w szkole i w życiu pozaszkolnym.

 

 

 

 

 

Terapia pedagogiczna to proces dÅ‚ugotrwaÅ‚ych oddziaÅ‚ywaÅ„, szereg caÅ‚oÅ›ciowych dziaÅ‚aÅ„ o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudnoÅ›ci, przyczyn i objawów niepowodzeÅ„ szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego dziaÅ‚ania, do obowiÄ…zków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolnoÅ›ci poznawczych i percepcyjno-motorycznych.

 

Cele terapii pedagogicznej

NadrzÄ™dnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysÅ‚owego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Poszczególne, pozostaÅ‚e mniejsze cele terapii to: wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci, wyrabianie odpowiedniego podejÅ›cia do obowiÄ…zków szkolnych, syntetycznoÅ›ci i odpowiedniej motywacji do pracy, uÅ‚atwianie opanowania materiaÅ‚u przewidzianego na danym etapie edukacyjnym, poprzez korygowanie zaburzonych sfer. W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególna uwagÄ™ na usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej i sÅ‚uchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamiÄ™ci wzrokowej i sÅ‚uchowej, sprawnoÅ›ci ruchowej zarówno w obrÄ™bie motoryki maÅ‚ej – sprawnoÅ›ci rÄ™ki, jak i motoryki dużej, dotyczÄ…cej caÅ‚ego ciaÅ‚a, usprawniania grafomotorycznego, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.

Zasady obowiązujące na zajęciach z terapii pedagogicznej:

  • dÅ‚ugie przerwy w zajÄ™ciach powodować mogÄ… regres, dlatego wskazana jest systematyczność,
  • zaczynamy pracÄ™ od ćwiczenia funkcji najbardziej zaburzonych, ale nie doprowadzamy do przetrenowania, robimy krótkie przerwy, lub ćwiczymy na przemiennie funkcje bardziej zaburzone i te prawnie w normie, aby dziecko miaÅ‚o satysfakcjÄ™, że mu wychodzi,
  • każde dziecko jest inne i dlatego dla każdego tworzymy indywidualny program i dobieramy odpowiednie metody dydaktyczne.

 

Kto i jak często uczestniczy w zajęciach z terapii pedagogicznej?

W zajÄ™ciach z terapii pedagogicznej uczestniczÄ… dzieci, które majÄ… trudnoÅ›ci z pisaniem, czytaniem bÄ…dź liczeniem. W zajÄ™ciach biorÄ… udziaÅ‚ dzieci w mÅ‚odszym wieku szkolnym, bo od tego wieku można tak naprawdÄ™ diagnozować poprawnie dysleksjÄ™. WczeÅ›niej mówi siÄ™ tylko o ryzyku dysleksji. Na terapiÄ™ uczÄ™szcza również mÅ‚odzież, ale w mniejszym stopniu, ponieważ z biegiem lat problemy z czytaniem i pisaniem sÅ‚abnÄ… na swojej intensywnoÅ›ci z powodu doÅ›wiadczenia w codziennym pisaniu i czytaniu.

Dziecko dyslektyczne może uczestniczyć w zajÄ™ciach z terapii pedagogicznej indywidualnie, taka terapia przynosi najlepsze i najszybsze efekty, lub grupowo. Ważne aby grupa nie przekraczaÅ‚a 3-4 osób, dzieci byÅ‚y w tym samym wieku, z takimi samymi problemami, tylko z różnym natężeniem problemów.

W poradni psychologiczno-pedagogicznej terapia prowadzona jest przez pedagoga - terapeutÄ™.  ZajÄ™cia trwajÄ… czterdzieÅ›ci pięć minut, nie częściej niż raz w tygodniu, przy zaÅ‚ożeniu, że po 3 nieusprawiedliwionych nieobecnoÅ›ciach terapeuta rozwiÄ…zuje umowÄ™ z tym danym dzieckiem i zaczyna zajÄ™cia z nastÄ™pnym czekajÄ…cym w kolejce. ZgÅ‚oszenia chÄ™tnych do udziaÅ‚u w zajÄ™ciach korekcyjno- kompensacyjnych dokonujÄ… siÄ™ na poczÄ…tku wrzeÅ›nia danego roku, na proÅ›bÄ™ rodziców, po obserwacji ze strony psychologa lub pedagoga.

 

 

Dziecko biorące udział w zajęciach w zakresu terapii pedagogicznej powinno

  • starać siÄ™ pracować w miarÄ™ swoich możliwoÅ›ci, być otwartym na pomoc i ciepÅ‚e sÅ‚owo,
  • być zupeÅ‚nie zdrowym, bo chorych dzieci specjaliÅ›ci nie przyjmujÄ… z dwóch powodów, po pierwsze bo sami nie chcÄ… być chorzy, a po drugie dziecko chore, z katarem, kaszlem, a może i gorÄ…czkÄ… jest osÅ‚abione, gorzej przyswaja wiedzÄ™, szybciej siÄ™ mÄ™czy i zniechÄ™ca, ma gorszÄ… koncentracjÄ™ zadaniowÄ…,
  • każdorazowo być przygotowany do zajęć, czyli mieć odrobionÄ… ewentualnÄ… pracÄ™ domowÄ….


Rodzic natomiast wyrażający swoją chęć w udziale swego dziecka w zajęciach z terapii pedagogicznej zobowiązuje się do:

  • motywowania dziecka i zachÄ™cania go poprzez wsparcie, miÅ‚e sÅ‚owo do dalszej wytężonej pracy, chwali i nagradza. Wzmacnia pozytywnie swoje dziecko za efekty pracy, za zaangażowanie i wÅ‚ożone siÅ‚y i chÄ™ci,
  • kontrolowania i zachÄ™cania dziecko do poprawnego odrabiania prac domowych, uczenia siÄ™ np. reguÅ‚ ortograficznych,
  • kontrolowania systematycznoÅ›ci przychodzenia dziecka na zajÄ™cia i wspóÅ‚pracowania regularnego z pedagogiem –terapeutÄ…, pytania go o postÄ™py swojego dziecka, dopytywania jak w danej sytuacji postÄ™pować.

 

 

Dziecko nie zdaje sobie czÄ™sto sprawy z wÅ‚asnych dysfunkcji, nie potrafi zatem sam sobie pomóc, nie jest w stanie samodzielnie podjąć decyzji o rozpoczÄ™ciu terapii pedagogicznej. To zadanie rodziców, ale i nauczyciela aby zawczasu zauważyć trudnoÅ›ci i przeciwdziaÅ‚ać im. Najlepsza jest wczesna diagnoza, ale warto pamiÄ™tać, że pomocy należy udzielać w każdym wieku dziecka, najważniejsze jest dobre samopoczucie jego. Bardzo ważna jest systematyczność, obowiÄ…zkowość i intensywność oddziaÅ‚ywaÅ„ terapeutycznych. Sprawdza siÄ™ tu metoda „drobnych kroczków”, powoli, nie „podcinania skrzydeÅ‚” dziecku, eliminowanie frustracji dzieciÄ™cej, ocenianie nie za efekty, tylko za wÅ‚ożony wkÅ‚ad. Nie wolno zapomnieć również o atmosferze na zajÄ™ciach peÅ‚nej zaufania, akceptacji i pogody ducha.

 

Realizatorzy:

mgr Katarzyna Pawlikowska

mgr Ewa Perlik

mgr Renata Baranowska

Data dodania: 2021-05-13 13:14:34
Data edycji: 2021-05-27 07:37:27
Ilość wyświetleń: 2030

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

ZarzÄ…dzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej