Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić

Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić

 

Szerzenie się pandemii COVID-19 i co za tym idzie: występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe  i poczucie piętna, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi, pogorszenie objawów choroby przewlekłej, przedłużająca się izolacja społeczna rodzi olbrzymi stres.  „Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego” - przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov. Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.

  1. Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego koronawirusem

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego; poddając się kwarantannie pomagasz innym nie zachorować. Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

  1. Bądź aktywny, planuj

Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. „Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” - pisze Dyregrov. Taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

  1. Kontakty społeczne są ważne

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny: „Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie.”

  1. Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami

Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli zajmują nam dużo miejsca, możemy spróbować je  kontrolować: oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku;  korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.

  1. Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie

U wielu z nas mimo stosowania przeróżnych technik, „odciągaczy” uwagi natrętne myśli nadal będą się pojawiały. Co wtedy?  Profesor Dyregrov  radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.

”Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” - zachęca.

  1. Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które               w ostatnich dniach płyną do nas wszelkimi możliwymi kanałami. Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, zaglądaj na Facebooka tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych. ” Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój” – zachęca profesor.

Opracowała

Kamila Majcherczyk – psycholog

 

Źródła:

https://www.doz.pl/czytelnia/a15016-SARS-CoV 2__jak_radzic_sobie_ze_stresem_zwiazanym_z_pandemia_koronawirusa

https://www.medonet.pl/koronawirus/poradnik,koronawirus--cenne-rady--jak-wytrzymac-stres-odosobnienia,artykul,30353171.html

 

 

Data dodania: 2020-04-09 10:50:02
Data edycji: 2020-04-09 10:51:18
Ilość wyświetleń: 40

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button