Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Spostrzeganie słuchowe, percepcja słuchowa

Spostrzeganie słuchowe, percepcja słuchowa to zdolność wyodrębnienia poszczególnych dźwięków z potoku żywej mowy i ich prawidłowego różnicowania (analiza słuchowa) oraz zdolność scalania głosek w dźwiękową całość odpowiadającą danemu słowu (synteza słuchowa). Funkcje słuchowe: uwaga, percepcja dźwięków mowy, pamięć słuchowa uczestniczą w opanowaniu wielu umiejętności, w tym biorą bezpośredni udział w przebiegu procesu czytania i pisania. Dzieci z zaburzeniami funkcji słuchowych poszczególne dźwięki słyszą bardzo dobrze, natomiast zakłócony jest u nich proces analizy i syntezy słuchowej, gorsza jest pamięć i uwaga słuchowa co powoduje m. in. trudności dziecka w opanowaniu prawidłowej techniki czytania i pisania. Dlaczego warto pracować nad percepcją słuchu?
Zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci w wieku szkolnym, mogą być symptomatyczne dla dysleksji typu słuchowego. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem – należy przy tym pamiętać, aby ćwiczenia te nie były dla niego męczące i nadmiernie obciążające. Celem przedstawionych poniżej ćwiczeń jest usprawnianie, rozwijanie i doskonalenie funkcji słuchowych u dzieci:

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ, KTÓRE RODZICE MOGĄ WYKONYWAĆ Z DZIECKIEM W DOMU:
•    zachęcanie do uczenia się krótkich wierszyków, rymowanek, piosenek, wyliczanek,
•    zabawa: jakie słowo zostało, powiedziane dwa razy(np.: obraz, ogród, las, ogród),
•    słuchanie i rozwiązywanie zagadek,
•    słuchanie bajek, opowiadań oraz zachęcanie do opowiadania fragmentów, dopowiadania zakończeń,
•    opisywanie obrazka, tworzenie opowiadania do oglądanych ilustracji,
•    wyodrębnianie i liczenie wyrazów w zdaniu,
•    układanie zdań z podanymi wyrazami,
•    liczenie głosek w podanych słowach,
•    podawanie liczby sylab w wyrazach,
•    kończenie rozpoczętego wyrazu,
•    odgadywanie wyrazów z podanych sylab, głosek,
•    wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów o nazwie na zadaną głoskę lub sylabę,
•    rozpoznawanie nazwy przedmiotu na podstawie pierwszej głoski („Tym przedmiotem wycinamy: n...”),
•    wskazywanie obrazków przedstawiających przedmioty, których nazwa rozpoczyna się określoną głoską,
•    wymienianie jak największej liczby nazw przedmiotów z otoczenia zaczynających się określoną głoską (np. zabawa: „Jedzie pociąg naładowany towarami, których nazwa rozpoczyna się głoską p. Co przewozi”: - piece, pudła, psy....),
•    zabawa w echo: wyodrębnianie i powtarzanie ostatniej głoski w usłyszanym słowie,
•    słowny łańcuszek-podawanie przez uczestników zabawy słów na zmianę, tak by ostatnia głoska słowa była pierwszą głoską następnego.
Opracowano na podstawie:
Uczeń z dysleksją w szkole. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek
Uczeń z dysleksją w domu. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska

Przygotowały:
Mgr Renata Baranowska – pedagog
Mgr Katarzyna Pawlikowska - pedagg

Data dodania: 2020-04-17 07:29:29
Ilość wyświetleń: 3027

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej