Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych

Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych

Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne obejmuje kształtowanie świadomości i adekwatnego oceniania własnych uczuć, emocji, mocnych stron oraz budowania poczucia własnej wartości. Prowadzone ćwiczenia dotyczą takich tematów jak: rozpoznawanie
i kierowanie swoimi emocjami, budowanie dobrych relacji z innymi, ograniczanie destrukcyjnych czy agresywnych zachowań. Rozwijają umiejętności odreagowania emocji i napięć, wspierają
w budowaniu pozytywnego obrazu siebie. Realizowana tematyka obejmuje sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej, łagodzenia agresji, reguł właściwego zachowania, rozpoznawania emocji innych osób. Zajęcia pomagają w nabywaniu umiejętności przewidywania konsekwencji własnego postępowania, przyjmowania i udzielania informacji zwrotnych, brania odpowiedzialności za swoje zachowanie i panowania nad nim. Program zajęć dotyczy też tematów związanych z nabywaniem umiejętności, które służą rozwojowi osobistemu, takich jak: rozwijanie koncentracji uwagi, rozwijanie twórczego myślenia, odczuwanie radości z wykonanego zadania.

 

Cele zajęć:

 

  1. Kształtowanie samoświadomości – budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby, poznawanie mocnych i słabych stron, zainteresowań, akceptowanie swojej indywidualności, odrębności, tożsamości.
  2. Rozpoznawanie emocji własnych i innych osób.
  3. Nabywanie umiejętności komunikowania emocji oraz ich rozładowywania.
  4. Rozwijanie umiejętności rozumienia sytuacji społecznych.
  5. Uczenie nawiązywania prawidłowych relacji z innymi osobami.
  6. Kształtowanie umiejętności współpracy i przestrzegania zasad.
  7. Rozbudzanie empatii.
  8. Formowanie systemu wartości.
  9. Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb i proszenia o pomoc.
  10. Rozwijanie skutecznych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  11. Rozwijanie umiejętności kontrolowania uczuć i zachowań.
  12. Doskonalenie koncentracji uwagi.

 

Przebieg zajęć i wykorzystywane metody:

 

Podczas zajęć rozwijane są te umiejętności i zdolności, które wynikają z rozpoznanych potrzeb uczestników w odniesieniu do sfery emocjonalno-społecznej. W zależności od potrzeb i możliwości dzieci wykorzystywane są różne metody. Podstawową formą pracy podczas zajęć jest zabawa, która jest główną aktywnością dziecka w wieku przedszkolnym. W trakcie zabawy dziecko nawiązuje kontakt z terapeutą, doświadcza radości, odprężenia psychicznego i fizycznego, a jednocześnie uczy się wzajemności, przestrzegania zasad, dbania o drugą osobę. Inną stosowaną formą zajęć jest rysunek i prace plastyczne, które są pomocne w wyrażaniu emocji i potrzeb dzieci. W twórczości plastycznej dziecko ma możliwość w swobodny sposób wyrażać siebie, swoje uczucia i przeżycia, uwalniać się od napięć psychicznych. Rysowanie i prace plastyczne umożliwiają także przeżycie sukcesu, doświadczanie przyjemności z pracy twórczej, rozwijają kreatywność. Inną formą terapii pozwalającą na wyrażanie swoich uczuć jest muzykoterapia i zajęcia relaksacyjne: słuchanie muzyki, poruszanie się, tańczenie w rytm muzyki. Wykorzystywane są również instrumenty, przedmioty wydające różnorodne dźwięki. Dzieci dzięki tym zajęciom mogą ujawnić i rozładować zablokowane emocje i napięcia. Muzyka jest też wykorzystywana do nauki odpoczynku i relaksacji. Podczas zajęć wykorzystywane są też elementy terapii behawioralnej mające na celu kształtowanie zachowań: wzmacnianie pożądanych i wygaszanie niepożądanych.

 

Opracowała Anna Chomicz

 

Data dodania: 2021-01-19 08:17:54
Data edycji: 2021-01-19 08:26:26
Ilość wyświetleń: 4494

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej