Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Organizacja pracy podczas zdalnego nauczania

Organizacja pracy podczas zdalnego nauczania

Rzeczywistość postawiła nas przed trudnym zadaniem. Zajęcia w szkołach zawieszono, a nasze dzieci jeszcze więcej czasu niż dotychczas muszą spędzać przed komputerem. Jak zorganizować pracę w okresie zdalnego nauczani, aby nie obciążała oczu?

Przede wszystkim :  ZADABAJMY MIEJSCE PRACY

  • Ekran monitora powinien znajdować się bokiem do okna.
  • Jeżeli włączamy lampę, należy dbać o to, by nie świeciła bezpośrednio w ekran.
  • Monitor ustawiajmy na wprost oczu, tak, aby jego górna krawędź znajdowała się kilka centymetrów poniżej linii wzroku. Pilnujmy także odległości oczy od ekranu – nie mniej niż 40 cm!

Zwracajmy uwagę, aby pociecha robiła kilkuminutowe  PRZERWY W PRACY. Dobrym nawykiem jest wykonywanie prostych ćwiczeń, wystarczy zamknąć oczy i przez kilka minut poruszać nimi w różne strony – w ten sposób rozruszamy i relaksujemy mięśnie.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA OCZU:

  1. Spirala– stymuluje do pracy ośrodki odpowiedzialne za przetwarzanie obrazów. Narysuj na białej kartce czarną spiralę. Odsuń obrazek od siebie jak najdalej, ale tak, byś go nadal wyraźnie widział. Śledź linię spirali ruchem odwrotnym do wskazówek zegara.
  2. Patrzenie blisko i daleko– dostraja ostrość widzenia. By wykonać ćwiczenie, znajdź w swoim otoczeniu dwa punkty – jeden musi być położony blisko, a drugi jak najdalej. Potem wystarczy na zmianę wpatrywać się w te przedmioty. Bardziej rozbudowaną wersją treningu jest tzw. sztafeta wzrokowa, czyli tor składający się z kilku, a nawet kilkunastu przeszkód (przedmiotów).
  3. Leżąca ósemka– wspomaga proces przetwarzania obrazów. Ćwiczenie można wykonywać w dowolnej pozycji. Wystarczy wyciągnąć przed siebie rękę z wysuniętym palcem wskazującym i kreśląc w powietrzu kształt leżącej ósemki, podążać wzrokiem po powstającym konturze. Ważne: nie poruszaj przy tym głową! Gdy poćwiczysz, opuść rękę, zamknij powieki i kreśl ósemki w wyobraźni (wtedy też poruszają się gałki). By dodatkowo stymulować mózg, wymyśl ósemkę w ulubionym kolorze.
  4. Wahadełko– usuwa napięcie mięśni szyi i barków i usprawnia ruchy gałek ocznych. Stań lub usiądź wygodnie. Oddychaj równo. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że przed twoją twarzą buja się wahadełko. Poruszaj płynnie głową, naśladując jego ruchy. Po chwili przestań. Trzymając głowę prosto (powieki nadal zamknięte), zacznij śledzić ruch wahadełka tylko oczami.
  5. Oczy szeroko otwarte– ćwiczenie odprężające. Usiądź wygodnie. Ugięte w łokciach ręce oprzyj na udach. Jednocześnie zwiń dłonie w pięści, zamknij mocno oczy i zaciśnij wargi. Po sekundzie–dwóch rozcapierz palce i odwróć dłonie wnętrzem do góry, szeroko otwórz oczy i usta. Powtórz 2–3 razy.

Przedstawiły:

mgr Renata Baranowska – pedagog

mgr Katarzyna Pawlikowska - pedagog

Data dodania: 2020-04-16 07:38:34
Data edycji: 2020-04-16 07:48:02
Ilość wyświetleń: 32

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button