Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA (ORM)

Dziecko uczy się mowy poprzez naśladownictwo, a jej rozwój zależy od czynników zewnętrznych, czyli środowiskowych. Działania rodziców/opiekunów dziecka zabezpieczają prawidłowy rozwój psychiczny dziecka, w tym emocjonalny i społeczny. Stanowi to podstawę dla rozwoju procesu komunikowania się z otoczeniem. To do rodziców  należy stymulowanie rozwoju mowy, zapobieganie nieprawidłowościom czy wychwycenie opóźnień i zaburzeń w jego przebiegu.   Ważne jest zaspokajanie wszelkich potrzeb dziecka (zwłaszcza bezpieczeństwa, miłości i kontaktu z otoczeniem), a także reagowanie na wszystkie przedjęzykowe znaki dziecka (krzyk, płacz, głużenie), które zawsze niosą ze sobą jakąś informację. Do zadań rodziców należy utrzymanie dobrego klimatu emocjonalnego w rodzinie, w miarę możliwości ograniczenie sytuacji konfliktowych, głośnych krzyków,

Co powoduje ORM ?

 Opóźniony rozwój mowy może być spowodowany między innymi przez czynniki psychospołeczne m.in.: 

  • brak stymulacji do mówienia,
  • nadmiar bodźców słownych,
  • nieodpowiednie wzorce wymowy i postawy językowe otoczenia,
  • nieprawidłowe reakcje na pierwsze wypowiedzi dziecka (np. brak zainteresowania nimi, lekceważenie ich lub odwrotnie – nadmierny entuzjazm)
  • korzystanie przez małe dzieci z tabletów, smartfonów lub częste oglądanie telewizji

 OPÓŹNIONY  ROZWÓJ  MOWY oznacza, że:

  • słuch fizyczny u dziecka jest prawidłowy,
  • nie występują objawy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego,
  • zarówno słuch fonematyczny, jak i pozostałe ogniwa układu funkcjonalnego dla mowy są prawidłowe,
  • poza sferą mowy czynnej, rozwój psychoruchowy dziecka przebiega normatywnie,
  • w wywiadzie często nie stwierdza się faktów, które mogłyby wywołać zaburzenie rozwoju mowy,
  • gaworzenie było o czasie i przebiegało poprawnie,
  • rozumienie wypowiedzi słownych jest na poziomie prawidłowym dla wieku,
  • wspomaganie komunikowania się środkami niewerbalnymi, np.: gestami, dźwiękami paralingwalnymi,
  • brak wyraźnych oznak izolowania się od otoczenia,
  • w próbach komunikowania się i w pojawiających się wypowiedziach zachowana jest prawidłowa prozodia,
  • wymowa jest charakterystyczna dla dziecka młodszego, ale bez cech deformacji artykulacyjnych.

Co należy robić, by pomóc dziecku ?

 Relacja rodzic – dziecko powinna opierać się na dialogu. Ważne jest, żeby dać dziecku szansę wypowiedzenia się, nie można mu przerywać, kończyć za nie. Dziecko musi być wysłuchane. Ważna jest tzw. kąpiel słowna – mówienie do dziecka głosem w naturalnym tempie. Mówimy do dziecka poprawnym językiem, dorosłym, unikamy nadmiaru spieszczeń. Czytamy dziecku książki, śpiewamy z nim piosenki, recytujemy wierszyki, rymowanki, opowiadamy o tym co wykonujemy (mycie rąk, jedzenie, picie itd.) Jeżeli  pomimo stymulowania rozwoju mowy   nie ma poprawy, należy udać się na konsultację logopedyczną.

Przykładowe propozycje zabaw:

  • historyjki obrazkowe,
  • puzzle, układanki,
  • zagadki, quizy,
  • loteryjki obrazkowe,
  • memory obrazkowe,
  • domino obrazkowe,
  • obrazki sytuacyjne,
  • gry planszowe,
  • książeczki,
  • rysowane wierszyki,
  • zabawy paluszkowe,
  • wyliczanki,
  • piosenki,
  • pluszaki,
  • klocki,
  • lalki, figurki,
  • zabawki pozwalające wcielać się w role dorosłych (np. kuchenka, sklep).

 

 

Źródło:  STREFA LOGOPEDY, styczeń 2020, nr 10 „Opóźniony rozwój mowy”

Opracowała : mgr Agnieszka Matejczuk

 

 

 

 

Data dodania: 2021-02-09 10:58:19
Data edycji: 2021-02-09 10:59:00
Ilość wyświetleń: 641

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej