Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA (ORM)

Dziecko uczy się mowy poprzez naśladownictwo, a jej rozwój zależy od czynników zewnętrznych, czyli środowiskowych. Działania rodziców/opiekunów dziecka zabezpieczają prawidłowy rozwój psychiczny dziecka, w tym emocjonalny i społeczny. Stanowi to podstawę dla rozwoju procesu komunikowania się z otoczeniem. To do rodziców  należy stymulowanie rozwoju mowy, zapobieganie nieprawidłowościom czy wychwycenie opóźnień i zaburzeń w jego przebiegu.   Ważne jest zaspokajanie wszelkich potrzeb dziecka (zwłaszcza bezpieczeństwa, miłości i kontaktu z otoczeniem), a także reagowanie na wszystkie przedjęzykowe znaki dziecka (krzyk, płacz, głużenie), które zawsze niosą ze sobą jakąś informację. Do zadań rodziców należy utrzymanie dobrego klimatu emocjonalnego w rodzinie, w miarę możliwości ograniczenie sytuacji konfliktowych, głośnych krzyków,

Co powoduje ORM ?

 Opóźniony rozwój mowy może być spowodowany między innymi przez czynniki psychospołeczne m.in.: 

  • brak stymulacji do mówienia,
  • nadmiar bodźców słownych,
  • nieodpowiednie wzorce wymowy i postawy językowe otoczenia,
  • nieprawidłowe reakcje na pierwsze wypowiedzi dziecka (np. brak zainteresowania nimi, lekceważenie ich lub odwrotnie – nadmierny entuzjazm)
  • korzystanie przez małe dzieci z tabletów, smartfonów lub częste oglądanie telewizji

 OPÓŹNIONY  ROZWÓJ  MOWY oznacza, że:

  • słuch fizyczny u dziecka jest prawidłowy,
  • nie występują objawy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego,
  • zarówno słuch fonematyczny, jak i pozostałe ogniwa układu funkcjonalnego dla mowy są prawidłowe,
  • poza sferą mowy czynnej, rozwój psychoruchowy dziecka przebiega normatywnie,
  • w wywiadzie często nie stwierdza się faktów, które mogłyby wywołać zaburzenie rozwoju mowy,
  • gaworzenie było o czasie i przebiegało poprawnie,
  • rozumienie wypowiedzi słownych jest na poziomie prawidłowym dla wieku,
  • wspomaganie komunikowania się środkami niewerbalnymi, np.: gestami, dźwiękami paralingwalnymi,
  • brak wyraźnych oznak izolowania się od otoczenia,
  • w próbach komunikowania się i w pojawiających się wypowiedziach zachowana jest prawidłowa prozodia,
  • wymowa jest charakterystyczna dla dziecka młodszego, ale bez cech deformacji artykulacyjnych.

Co należy robić, by pomóc dziecku ?

 Relacja rodzic – dziecko powinna opierać się na dialogu. Ważne jest, żeby dać dziecku szansę wypowiedzenia się, nie można mu przerywać, kończyć za nie. Dziecko musi być wysłuchane. Ważna jest tzw. kąpiel słowna – mówienie do dziecka głosem w naturalnym tempie. Mówimy do dziecka poprawnym językiem, dorosłym, unikamy nadmiaru spieszczeń. Czytamy dziecku książki, śpiewamy z nim piosenki, recytujemy wierszyki, rymowanki, opowiadamy o tym co wykonujemy (mycie rąk, jedzenie, picie itd.) Jeżeli  pomimo stymulowania rozwoju mowy   nie ma poprawy, należy udać się na konsultację logopedyczną.

Przykładowe propozycje zabaw:

  • historyjki obrazkowe,
  • puzzle, układanki,
  • zagadki, quizy,
  • loteryjki obrazkowe,
  • memory obrazkowe,
  • domino obrazkowe,
  • obrazki sytuacyjne,
  • gry planszowe,
  • książeczki,
  • rysowane wierszyki,
  • zabawy paluszkowe,
  • wyliczanki,
  • piosenki,
  • pluszaki,
  • klocki,
  • lalki, figurki,
  • zabawki pozwalające wcielać się w role dorosłych (np. kuchenka, sklep).

 

 

Źródło:  STREFA LOGOPEDY, styczeń 2020, nr 10 „Opóźniony rozwój mowy”

Opracowała : mgr Agnieszka Matejczuk

 

 

 

 

Data dodania: 2021-02-09 10:58:19
Data edycji: 2021-02-09 10:59:00
Ilość wyświetleń: 805

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej