OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA (ORM)
Dziecko uczy się mowy poprzez naśladownictwo, a jej rozwój zależy od czynników zewnętrznych, czyli środowiskowych. Działania rodziców/opiekunów dziecka zabezpieczają prawidłowy rozwój psychiczny dziecka, w tym emocjonalny i społeczny. Stanowi to podstawę dla rozwoju procesu komunikowania się z otoczeniem. To do rodziców należy stymulowanie rozwoju mowy, zapobieganie nieprawidłowościom czy wychwycenie opóźnień i zaburzeń w jego przebiegu. Ważne jest zaspokajanie wszelkich potrzeb dziecka (zwłaszcza bezpieczeństwa, miłości i kontaktu z otoczeniem), a także reagowanie na wszystkie przedjęzykowe znaki dziecka (krzyk, płacz, głużenie), które zawsze niosą ze sobą jakąś informację. Do zadań rodziców należy utrzymanie dobrego klimatu emocjonalnego w rodzinie, w miarę możliwości ograniczenie sytuacji konfliktowych, głośnych krzyków,
Co powoduje ORM ?
Opóźniony rozwój mowy może być spowodowany między innymi przez czynniki psychospołeczne m.in.:
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY oznacza, że:
Co należy robić, by pomóc dziecku ?
Relacja rodzic – dziecko powinna opierać się na dialogu. Ważne jest, żeby dać dziecku szansę wypowiedzenia się, nie można mu przerywać, kończyć za nie. Dziecko musi być wysłuchane. Ważna jest tzw. kąpiel słowna – mówienie do dziecka głosem w naturalnym tempie. Mówimy do dziecka poprawnym językiem, dorosłym, unikamy nadmiaru spieszczeń. Czytamy dziecku książki, śpiewamy z nim piosenki, recytujemy wierszyki, rymowanki, opowiadamy o tym co wykonujemy (mycie rąk, jedzenie, picie itd.) Jeżeli pomimo stymulowania rozwoju mowy nie ma poprawy, należy udać się na konsultację logopedyczną.
Przykładowe propozycje zabaw:
Źródło: STREFA LOGOPEDY, styczeń 2020, nr 10 „Opóźniony rozwój mowy”
Opracowała : mgr Agnieszka Matejczuk
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9