OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY U DZIECKA (ORM)
Dziecko uczy się mowy poprzez naśladownictwo, a jej rozwój zależy od czynników zewnętrznych, czyli środowiskowych. Działania rodziców/opiekunów dziecka zabezpieczają prawidłowy rozwój psychiczny dziecka, w tym emocjonalny i społeczny. Stanowi to podstawę dla rozwoju procesu komunikowania się z otoczeniem. To do rodziców należy stymulowanie rozwoju mowy, zapobieganie nieprawidłowościom czy wychwycenie opóźnień i zaburzeń w jego przebiegu. Ważne jest zaspokajanie wszelkich potrzeb dziecka (zwłaszcza bezpieczeństwa, miłości i kontaktu z otoczeniem), a także reagowanie na wszystkie przedjęzykowe znaki dziecka (krzyk, płacz, głużenie), które zawsze niosą ze sobą jakąś informację. Do zadań rodziców należy utrzymanie dobrego klimatu emocjonalnego w rodzinie, w miarę możliwości ograniczenie sytuacji konfliktowych, głośnych krzyków,
Co powoduje ORM ?
Opóźniony rozwój mowy może być spowodowany między innymi przez czynniki psychospołeczne m.in.:
- brak stymulacji do mówienia,
- nadmiar bodźców słownych,
- nieodpowiednie wzorce wymowy i postawy językowe otoczenia,
- nieprawidłowe reakcje na pierwsze wypowiedzi dziecka (np. brak zainteresowania nimi, lekceważenie ich lub odwrotnie – nadmierny entuzjazm)
- korzystanie przez małe dzieci z tabletów, smartfonów lub częste oglądanie telewizji
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY oznacza, że:
- słuch fizyczny u dziecka jest prawidłowy,
- nie występują objawy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego,
- zarówno słuch fonematyczny, jak i pozostałe ogniwa układu funkcjonalnego dla mowy są prawidłowe,
- poza sferą mowy czynnej, rozwój psychoruchowy dziecka przebiega normatywnie,
- w wywiadzie często nie stwierdza się faktów, które mogłyby wywołać zaburzenie rozwoju mowy,
- gaworzenie było o czasie i przebiegało poprawnie,
- rozumienie wypowiedzi słownych jest na poziomie prawidłowym dla wieku,
- wspomaganie komunikowania się środkami niewerbalnymi, np.: gestami, dźwiękami paralingwalnymi,
- brak wyraźnych oznak izolowania się od otoczenia,
- w próbach komunikowania się i w pojawiających się wypowiedziach zachowana jest prawidłowa prozodia,
- wymowa jest charakterystyczna dla dziecka młodszego, ale bez cech deformacji artykulacyjnych.
Co należy robić, by pomóc dziecku ?
Relacja rodzic – dziecko powinna opierać się na dialogu. Ważne jest, żeby dać dziecku szansę wypowiedzenia się, nie można mu przerywać, kończyć za nie. Dziecko musi być wysłuchane. Ważna jest tzw. kąpiel słowna – mówienie do dziecka głosem w naturalnym tempie. Mówimy do dziecka poprawnym językiem, dorosłym, unikamy nadmiaru spieszczeń. Czytamy dziecku książki, śpiewamy z nim piosenki, recytujemy wierszyki, rymowanki, opowiadamy o tym co wykonujemy (mycie rąk, jedzenie, picie itd.) Jeżeli pomimo stymulowania rozwoju mowy nie ma poprawy, należy udać się na konsultację logopedyczną.
Przykładowe propozycje zabaw:
- historyjki obrazkowe,
- puzzle, układanki,
- zagadki, quizy,
- loteryjki obrazkowe,
- memory obrazkowe,
- domino obrazkowe,
- obrazki sytuacyjne,
- gry planszowe,
- książeczki,
- rysowane wierszyki,
- zabawy paluszkowe,
- wyliczanki,
- piosenki,
- pluszaki,
- klocki,
- lalki, figurki,
- zabawki pozwalające wcielać się w role dorosłych (np. kuchenka, sklep).
Źródło: STREFA LOGOPEDY, styczeń 2020, nr 10 „Opóźniony rozwój mowy”
Opracowała : mgr Agnieszka Matejczuk