Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nauczyciel i lekcje online!

Zawieszenie zajęć w szkołach to spore wyzwanie dla nauczycieli. W edukacji on-line uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ważne jest stworzenie prawidłowych warunków edukacyjnych dla uczniów z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.

 

Nauczyciel w pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu powinien dostosować metody i formy pracy do jego potrzeb i możliwości oraz zwrócić szczególną uwagę na:

  • poszukiwanie mocnych stron ucznia, zauważać je i wzmacniać poprzez wyznaczanie, odpowiednich zadań i stwarzać okazje do osiągnięcia sukcesu,
  • dla uczniów z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu uczenie on-line organizować metodą „małych kroków”, materiał dzielić na części (nie za dużo naraz),
  • używać kilku prostych poleceń zamiast jednego skomplikowanego,
  • ułatwiać uczniowi tworzenie struktur informacyjnych: pomóż zakwalifikować nowe informacje do odpowiednich kategorii tzw. „szufladek pamięci”. W tym celu połączyć nowe informacje ze znanymi, nowe czynności włącz do już opanowanych. Wówczas dziecko będzie się łatwiej uczyło nowego materiału i coraz bardziej złożonych umiejętności,
  • dbać aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Przedstawiając mu zadanie do wykonania lub polecenie nie pomijaj niczego, co wydaje się zbyt proste i oczywiste. Sprawdź czy dziecko zrozumiało, co ma zrobić i czego od niego oczekujesz. Podawaj tylko proste, krótkie polecenia,
  • pamiętać, że „raz” podana informacja jest niewystarczająca. Oznacza to, że uczenie się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga niezmiernie wielu ćwiczeń, powtórzeń. Jest to potrzebne, aby dana wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji,
  • dostarczanie zadowolenia z podejmowanej aktywności, nie dopuścić, aby słabe postępy w czytaniu i pisaniu zniechęciły dziecko do nauki,
  • kierować procesem samokształcenia i samokontroli, wyrabiać nawyki pracy ze słownikiem i uzmysławiać praktyczne wartości korzystania z zasad i reguł ortograficznych, wskazanie na możliwości korzystania podczas lekcji on-line ze słownika ortograficznego,
  • zezwolić na korzystanie z kalkulatora w trakcie lekcji on–line z matematyki, fizyki i chemii,
  • ustalenie reguł obowiązujących w lekcjach on-line oraz jasne wyznaczanie granic
    i egzekwowanie ich przestrzegania,
  • stały kontakt z rodzicami jako wsparcia ucznia w nauce.

 

Bardzo istotną sprawą w nauczaniu on-line jest motywowanie uczniów do pracy oraz uatrakcyjnienie zajęć, wykorzystywanie zróżnicowanych form, także zabawowych w postaci krzyżówek, rebusów ortograficznych, dyktand z lukami oraz gier dydaktycznych. Warto zadbać o to, aby każdy uczeń miał szansę osiągnięcia sukcesu i budowania w sobie wiary we własne możliwości.

 

Opracowała:

Katarzyna Pawlikowska - pedagog

Anna Podyma - psycholog

Na podstawie:

 „Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” Przewodnik MEN.

„ Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”- M. Święcicka.

„Uczeń z dysleksją w domu” - M.. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-09 09:15:03
Data edycji: 2020-04-09 09:23:15
Ilość wyświetleń: 624

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej