Metoda Integracji Sensorycznej (SI) - Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Metoda Integracji Sensorycznej (SI)

Metoda Integracji Sensorycznej (SI) jest to nowoczesna i bardzo skuteczna forma diagnozy i terapii dzieci. Integracja Sensoryczna opiera siÄ™ na neurofizjologicznych podstawach klinicznej obserwacji i standaryzowanych testach.

Geneza metody

Metoda diagnozy i terapii SI powstaÅ‚a w latach 60-tych w Stanach Zjednoczonych. TwórcÄ… tej metody jest A. Jean Ayres – pracownik naukowy Uniwersytetu PoÅ‚udniowej Kalifornii w Los Angeles- psycholog i terapeuta zajÄ™ciowy. A. Jean Ayres zajmowaÅ‚a siÄ™ zagadnieniami dotyczÄ…cymi wpÅ‚ywu zaburzeÅ„ integracji sensorycznej na osiÄ…gniÄ™cia szkolne oraz codzienne życie dziecka. Przez lata obserwacji oraz zajęć z dziećmi wypracowaÅ‚a teoretyczne podstawy Integracji Sensorycznej, bazujÄ…ce na wiedzy z dziedziny neuropsychologii oraz metody diagnozy i terapii zaburzeÅ„ integracji sensorycznej.

Czym jest Integracja Sensoryczna?

Integracja sensoryczna to proces organizujÄ…cy (integrujÄ…cy) docierajÄ…ce do mózgu informacje zmysÅ‚owe (sensoryczne) pÅ‚ynÄ…ce zarówno ze Å›rodowiska jak i z ciaÅ‚a, tak aby mogÅ‚y być one użyte do celowego dziaÅ‚ania. Na ogóÅ‚ wiÄ™kszość z nas zdaje sobie sprawÄ™ z istnienia 5 zmysÅ‚ów – smaku, zapachu, wzroku, sÅ‚uchu oraz dotyku, jednak poza tymi zmysÅ‚ami istniejÄ… jeszcze dwa bardzo istotne zmysÅ‚y dostarczajÄ…ce nam informacji z naszego ciaÅ‚a, a mianowicie zmysÅ‚y równowagi oraz czucia gÅ‚Ä™bokiego. Tak wiÄ™c mózg rozpoznaje, interpretuje i segreguje informacje pÅ‚ynÄ…ce z receptorów:

  • wzrokowych,
  • sÅ‚uchowych,
  • smakowych,
  • dotykowych,
  • proprioceptywnych (czucie gÅ‚Ä™bokie),
  • przedsionkowych (zmysÅ‚ równowagi).

tak, aby mogÅ‚y zostać one użyte w dziaÅ‚aniu, bÄ™dÄ…cym odpowiedziÄ… na wymagania otoczenia. Gdy informacje te pÅ‚ynÄ… bez wiÄ™kszych zakÅ‚óceÅ„, wcale nie jesteÅ›my Å›wiadomi istnienia owych skomplikowanych procesów rozgrywajÄ…cych siÄ™ w naszym systemie nerwowym, a majÄ…cych wpÅ‚yw na takie codzienne czynnoÅ›ci jak np. mowa, planowanie ruchu, napiÄ™cie mięśniowe, postawa czy percepcja wzrokowa. Jednak, gdy z różnych przyczyn, procesy integracji sensorycznej zostajÄ… zakÅ‚ócone możemy zauważyć u dziecka objawy zaburzeÅ„w przetwarzaniu informacji zmysÅ‚owych, a co za tym idzie nieadekwatne odpowiedzi na wyzwania otoczenia.

UkÅ‚ad przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy, to trzy podstawowe ukÅ‚ady sensoryczne. UkÅ‚ady te Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ… oraz z innymi ukÅ‚adami sensorycznymi – sÅ‚uchowym, wzrokowym i smakowo-zapachowym. Od wspóÅ‚pracy tych wszystkich ukÅ‚adów zależy prawidÅ‚owe funkcjonowanie w otaczajÄ…cym nas Å›wiecie.

Przeznaczenie metody

Metoda Integracji Sensorycznej jest wykorzystywana w pracy z dziećmi:

  • MajÄ…cymi trudnoÅ›ci szkolne (trudnoÅ›ci z czytaniem , pisaniem, ortografiÄ…, trudnoÅ›ci z koncentracjÄ… uwagi),
  • wykazujÄ…cymi opóźnienia w rozwoju mowy,
  • wykazujÄ…cymi opóźnienia w rozwoju ruchowym,
  • z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okoÅ‚oporodowe, cesarskie ciÄ™cie, wczeÅ›niactwo, czynniki dziedziczne) jako dziaÅ‚anie profilaktyczne, które podjÄ™te we wczesnym okresie rozwoju dziecka zmniejsza lub eliminuje ryzyko wystÄ…pienia zaburzeÅ„ integracji sensorycznej,
  • z nadpobudliwoÅ›ciÄ… psychoruchowÄ… (ADHD),
  • z zaburzeniami uwagi (ADD),
  • z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚owym ,
  • z zespoÅ‚em Downa,
  • z Autyzmem,
  • z zespoÅ‚em Aspergera,
  • z MPDz (Mózgowe Porażenie DzieciÄ™ce),
  • z kruchym chromosomem X.

Wskaźniki zaburzeÅ„ u niemowlÄ…t i maÅ‚ych dzieci:

  • Ma trudnoÅ›ci z jedzeniem (trudnoÅ›ci ze ssaniem, gryzieniem, preferowanie ograniczonych typów pokarmów)
  • Ma trudnoÅ›ci ze spaniem (trudnoÅ›ci w zasypianiu, czÄ™ste wybudzenia w nocy i kÅ‚opoty z ponownym zaÅ›niÄ™ciem)
  • Dziecko jest bardzo poirytowane przy zmianie ubrania, wydaje siÄ™ mu być niewygodnie w okreÅ›lonych typach ubraÅ„
  • Nie lubi być przytulane, odpycha siÄ™ od osoby, która go trzyma w ramionach
  • Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospaÅ‚e
  • WystÄ™pujÄ… opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych” : dziecko późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze sÅ‚owa lub wypowiada caÅ‚e zdania pomijajÄ…c okres gaworzenia, wokalizacji
  • Unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwÅ‚aszcza tymi, które wymagajÄ… zrÄ™cznoÅ›ci
  • MaÅ‚o wyraźna reakcja na ból, opóźniona reakcja na ból
  • Nie umie siÄ™ samo uspokoić np. poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkÄ™, sÅ‚uchanie gÅ‚osu opiekuna

Wskaźniki zaburzeÅ„ u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • TrudnoÅ›ci z opanowaniem treningu czystoÅ›ci
  • Potyka siÄ™, obija o przedmioty, ma sÅ‚abÄ… równowagÄ™, jest niezgrabne ruchowo
  • Nie zwraca uwagi na skaleczenia
  • Jest nadwrażliwe na haÅ‚as (czÄ™sto zatyka uszy, samo haÅ‚asuje – mruczy, Å›piewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
  • Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubraÅ„, narzeka na metki,
  • Bardzo źle znosi mycie gÅ‚owy, mycie twarzy
  • Ma kÅ‚opoty z naukÄ… jazdy na rowerze
  • Unikanie nowych zabaw ruchowych
  • Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospaÅ‚e
  • Ma trudnoÅ›ci z opanowaniem lub unika czynnoÅ›ci takich jak: zapinanie ubraÅ„, zdejmowanie butów, wiÄ…zanie butów, rysowanie, wycinanie
  • Szybko przechodzi od pÅ‚aczu do Å›miechu, ma nagÅ‚e wybuchy zÅ‚oÅ›ci
  • Opóźnienia w rozwoju mowy, kÅ‚opoty z artykulacjÄ…, trudno zrozumieć, co dziecko mówi
  • Dziecko ma trudnoÅ›ci ze zrozumieniem poleceÅ„
  • Dziecku trudno skupić siÄ™ na jednej czynnoÅ›ci

Wskaźniki zaburzeÅ„ dzieci w wieku szkolnym:

  • Jest nadwrażliwe na haÅ‚as (czÄ™sto zatyka uszy, samo haÅ‚asuje – mruczy, Å›piewa pod nosem), nadwrażliwe na pewne zapachy,
  • Nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubraÅ„, narzeka na metki,
  • Dziecko nie może usiedzieć w miejscu, jest wciąż w ruchu, wierci siÄ™ w Å‚awce, wstaje podczas lekcji lub też dziecko jest ospaÅ‚e, prowadzi siedzÄ…cy tryb życia
  • Dziecko ma trudnoÅ›ci z czytaniem zwÅ‚aszcza na gÅ‚os
  • Dziecko ma kÅ‚opoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieÅ›ci siÄ™ w liniach, nieprawidÅ‚owo trzyma dÅ‚ugopis
  • Dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie
  • Dziecko jest niezdarne, czÄ™sto potyka siÄ™
  • Przyjmuje nieprawidÅ‚owÄ… postawÄ™ przy biurku
  • Myli sÅ‚owa dźwiÄ™kowo podobne
  • Mowa dziecka jest niewyraźna, wystÄ™puje nieprawidÅ‚owa artykulacja
  • Dziecko ma trudnoÅ›ci z koncentracjÄ… uwagi
Diagnoza integracji sensorycznej

Do diagnozy zaburzeÅ„ opracowane sÄ… specjalne metody: PoÅ‚udniowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej /SCSIT / i Testy Praksji /SIPT/, a także próby kliniczne.

Diagnoza przebiega zazwyczaj w trakcie 1 spotkania, które trwa okoÅ‚o 90 minut.
Pierwszy etap diagnozy to przeprowadzenie badaÅ„ kwestionariuszowych oraz wywiadu dotyczÄ…cego przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w zakresie tak zwanych „kamieni milowych” czy ewentualnych problemów zdrowotnych. Drugi etap diagnozy odbywa siÄ™ z dzieckiem, przeprowadzane sÄ… testy lub obserwacja zachowania.

Możliwość przeprowadzenia testów zależna jest od wieku i wystÄ™pujÄ…cych zaburzeÅ„. Dzieci poniżej 4 roku życia i te wobec których nie można zastosować testów np. dzieci z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚owym, dzieci autystyczne lub dzieci nie wspóÅ‚pracujÄ…ce z innych powodów badane sÄ… jedynie próbami obserwacji klinicznej.

Terapia integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej to w odróżnieniu od wielu metod terapeutycznych bardzo interesujÄ…ca i bez reszty pochÅ‚aniajÄ…ca dziecko aktywność. Nie bez powodu czÄ™sto nazywana jest „naukowÄ…-zabawÄ…” – bowiem podczas zajęć majÄ…cych na pozór charakter jedynie wesoÅ‚ej zabawy, dostarczamy dziecku te bodźce, na które jego system nerwowy, w zależnoÅ›ci od indywidualnych potrzeb ma najwiÄ™ksze zapotrzebowanie. Ćwiczenia odbywajÄ… siÄ™ na sali, wyposażonej w odpowiedni sprzÄ™t oraz wiele pomocy sÅ‚użących do stymulacji systemu wzrokowego, sÅ‚uchowego, wÄ™chowego oraz dotykowego.

 

Podczas zajęć dostarcza siÄ™ dziecku kontrolowanej iloÅ›ci wrażeÅ„ zmysÅ‚owych z różnych modalnoÅ›ci – z systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, wÄ™chowego oraz sÅ‚uchowego. Zadania sÄ… tak skonstruowane, że znajdujÄ… siÄ™ w najbliższej sferze rozwoju dziecka, to znaczy nie sÄ… one ani zbyt Å‚atwe ani zbyt trudne. Terapia Integracji Sensorycznej ma bowiem dostarczać dziecku nie tylko poprawiajÄ…cych dziaÅ‚anie jego systemu nerwowego wrażeÅ„, ale również ma być elementem budujÄ…cym poczucie sprawstwa oraz poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci dziecka (udaÅ‚o mi siÄ™! PotrafiÄ™ to zrobić!).

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
  • dostarcza stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej, sÅ‚uchowej, wÄ™chowej, wzrokowej,
  • poprawia poczucie równowagi i koordynacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • poprawia motorykÄ™ dużą i maÅ‚Ä…,
  • poprawia umiejÄ™tność czytania, pisania i inne umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne lub stwarza dobrÄ… bazÄ™ do pojawienia siÄ™ tych umiejÄ™tnoÅ›ci,
  • sprawia, że bodźce dotykowe i inne (sÅ‚uchowe, wÄ™chowe, smakowe, wzrokowe) na które dziecko jest nadwrażliwe, mniej zaburzajÄ… dziaÅ‚ania dziecka,
  • sprawia, że dziecko lepiej sÅ‚ucha, wypeÅ‚nia polecenia, koncentruje siÄ™,
  • sprawia, że dziecko chÄ™tniej podejmuje siÄ™ nowych i trudnych zadaÅ„,
  • sprawia, że poprawia siÄ™ mowa i sposób wyrażania siÄ™ dziecka,
  • sprawia, że stopniowo maleje nadpobudliwość – dziecko zaczyna kontrolować swoje nadmierne nasilone reakcje na otoczenie.
Data dodania: 2019-03-26 08:47:04
Ilość wyświetleń: 1814

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

ZarzÄ…dzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej