Metoda diagnozy i terapii SI powstaÅ‚a w latach 60-tych w Stanach Zjednoczonych. TwórcÄ… tej metody jest A. Jean Ayres – pracownik naukowy Uniwersytetu PoÅ‚udniowej Kalifornii w Los Angeles- psycholog i terapeuta zajÄ™ciowy. A. Jean Ayres zajmowaÅ‚a siÄ™ zagadnieniami dotyczÄ…cymi wpÅ‚ywu zaburzeÅ„ integracji sensorycznej na osiÄ…gniÄ™cia szkolne oraz codzienne życie dziecka. Przez lata obserwacji oraz zajęć z dziećmi wypracowaÅ‚a teoretyczne podstawy Integracji Sensorycznej, bazujÄ…ce na wiedzy z dziedziny neuropsychologii oraz metody diagnozy i terapii zaburzeÅ„ integracji sensorycznej.
Integracja sensoryczna to proces organizujÄ…cy (integrujÄ…cy) docierajÄ…ce do mózgu informacje zmysÅ‚owe (sensoryczne) pÅ‚ynÄ…ce zarówno ze Å›rodowiska jak i z ciaÅ‚a, tak aby mogÅ‚y być one użyte do celowego dziaÅ‚ania. Na ogóÅ‚ wiÄ™kszość z nas zdaje sobie sprawÄ™ z istnienia 5 zmysÅ‚ów – smaku, zapachu, wzroku, sÅ‚uchu oraz dotyku, jednak poza tymi zmysÅ‚ami istniejÄ… jeszcze dwa bardzo istotne zmysÅ‚y dostarczajÄ…ce nam informacji z naszego ciaÅ‚a, a mianowicie zmysÅ‚y równowagi oraz czucia gÅ‚Ä™bokiego. Tak wiÄ™c mózg rozpoznaje, interpretuje i segreguje informacje pÅ‚ynÄ…ce z receptorów:
tak, aby mogÅ‚y zostać one użyte w dziaÅ‚aniu, bÄ™dÄ…cym odpowiedziÄ… na wymagania otoczenia. Gdy informacje te pÅ‚ynÄ… bez wiÄ™kszych zakÅ‚óceÅ„, wcale nie jesteÅ›my Å›wiadomi istnienia owych skomplikowanych procesów rozgrywajÄ…cych siÄ™ w naszym systemie nerwowym, a majÄ…cych wpÅ‚yw na takie codzienne czynnoÅ›ci jak np. mowa, planowanie ruchu, napiÄ™cie mięśniowe, postawa czy percepcja wzrokowa. Jednak, gdy z różnych przyczyn, procesy integracji sensorycznej zostajÄ… zakÅ‚ócone możemy zauważyć u dziecka objawy zaburzeÅ„w przetwarzaniu informacji zmysÅ‚owych, a co za tym idzie nieadekwatne odpowiedzi na wyzwania otoczenia.
UkÅ‚ad przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy, to trzy podstawowe ukÅ‚ady sensoryczne. UkÅ‚ady te Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ… oraz z innymi ukÅ‚adami sensorycznymi – sÅ‚uchowym, wzrokowym i smakowo-zapachowym. Od wspóÅ‚pracy tych wszystkich ukÅ‚adów zależy prawidÅ‚owe funkcjonowanie w otaczajÄ…cym nas Å›wiecie.
Metoda Integracji Sensorycznej jest wykorzystywana w pracy z dziećmi:
Wskaźniki zaburzeń u niemowląt i małych dzieci:
Wskaźniki zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym:
Wskaźniki zaburzeń dzieci w wieku szkolnym:
Do diagnozy zaburzeÅ„ opracowane sÄ… specjalne metody: PoÅ‚udniowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej /SCSIT / i Testy Praksji /SIPT/, a także próby kliniczne.
Diagnoza przebiega zazwyczaj w trakcie 1 spotkania, które trwa okoÅ‚o 90 minut.
Pierwszy etap diagnozy to przeprowadzenie badaÅ„ kwestionariuszowych oraz wywiadu dotyczÄ…cego przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w zakresie tak zwanych „kamieni milowych” czy ewentualnych problemów zdrowotnych. Drugi etap diagnozy odbywa siÄ™ z dzieckiem, przeprowadzane sÄ… testy lub obserwacja zachowania.
Możliwość przeprowadzenia testów zależna jest od wieku i wystÄ™pujÄ…cych zaburzeÅ„. Dzieci poniżej 4 roku życia i te wobec których nie można zastosować testów np. dzieci z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚owym, dzieci autystyczne lub dzieci nie wspóÅ‚pracujÄ…ce z innych powodów badane sÄ… jedynie próbami obserwacji klinicznej.
Podczas zajęć dostarcza siÄ™ dziecku kontrolowanej iloÅ›ci wrażeÅ„ zmysÅ‚owych z różnych modalnoÅ›ci – z systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, wÄ™chowego oraz sÅ‚uchowego. Zadania sÄ… tak skonstruowane, że znajdujÄ… siÄ™ w najbliższej sferze rozwoju dziecka, to znaczy nie sÄ… one ani zbyt Å‚atwe ani zbyt trudne. Terapia Integracji Sensorycznej ma bowiem dostarczać dziecku nie tylko poprawiajÄ…cych dziaÅ‚anie jego systemu nerwowego wrażeÅ„, ale również ma być elementem budujÄ…cym poczucie sprawstwa oraz poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci dziecka (udaÅ‚o mi siÄ™! PotrafiÄ™ to zrobić!).
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9