Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Jak usprawniać motorykę dużą w domu.

Motoryka duża  - to wszystkie czynności, które angażują całe ciało i zmuszają je do aktywności. Motoryka duża to zwykła aktywność ruchowa, która uruchamia wszystkie partie naszego ciała tzw., duży ruch. Doskonałymi ćwiczeniami motoryki dużej są jazda na rowerze, pływanie, bieganie, skakanie na skakance czy turlanie się. To również przeskakiwanie przez przeszkody, wspinanie się, jazda na rolkach, hulajnodze itp. Ale co zrobić jeśli nie możemy wyjść z domu? Jak ją ćwiczyć i rozwijać z dzieckiem w domu? Poniżej przedstawiamy kilka propozycji ćwiczeń i zabaw z maluchem w domu.

•    chodzenie po wyznaczonej trasie, np. szerokiej szarfie rozłożonej na podłodze,
•    bardzo energiczne szybkie wstawanie i siadanie na podłodze,
•    chodzenie noga za nogą np. po linie lub  szybki marsz w miejscu,
•    „rowerek” w powietrzu, który dziecko wykonuje, leżąc na dywanie lub „nożyczki”,
•    naśladowanie ruchów,
•    chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę,
•    poruszanie wybraną częścią ciała, np. tylko nogą, ręką lub głową,
•    turlanie się po podłodze, zawijanie dziecko w koc a ono musi się z niego samo wydostać,
•    krążenia głowy,
•    odwracanie się z pleców na brzuch, z boku na bok,
•    podskoki: jednonóż, obunóż, „pajacyki”,
•    przewroty w przód i w tył,
•    siedzenie z podparciem i bez podparcia,
•    skłony w przód,
•    skręty tułowia: w prawo, w lewo,
•    chwytanie palcami stóp lekkich przedmiotów,
•    próby utrzymania równowagi na jednej nodze z rękami uniesionymi w bok,
•    podrzucanie lekkich przedmiotów palcami stóp,
•    czworakowanie: tyłem, ze zmianą kierunku, slalomem lub omijaniem przeszkód,
•    naśladowanie zwierząt (np. pokaż, jak kotek chodzi i jak się myje, pokaż jak skacze żaba, pokaż jak bocian chodzi po łące i łapie żaby).

Rozwój motoryki dużej jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej, a także ogólnego funkcjonowania dziecka. Jeśli przebiega bez zakłóceń jest doskonalą podstawą do nauki pisania i czytania, koncentracji, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo- ruchowej. Motoryka nie jest dana nam z urodzeniem. Musimy ją wykształcać poprzez nieustanny, swobodny ruch i działania sterowane, dzięki którym poprawia się sprawność ruchowa ciała. Aby prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że priorytetem jest motoryka duża, czyli rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Opracowała
Katarzyna Pawlikowska – pedagog
Na podstawie
B. Osadowska – Szlachcic „Terapia Integracji Sensorycznej”.
M. Kuleczka-Raszewska i D. Markowska, „ Uczę się poprzez ruch”.

Data dodania: 2020-04-05 21:45:33
Ilość wyświetleń: 41

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button