Jak motywować dziecko do nauki?
Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Uciekają się przy tym do najróżniejszych metod.
Co to jest motywacja do nauki?
MOTYWACJA – to stan służący nakierowaniu działań jednostki na określony cel, w tym przypadku na naukę.
Motywacja może być wewnętrzna lub zewnętrzna.
MOTYWACJA WEWNĘTRZNA – jest to angażowanie się w określone działania dla nich samych, dla przyjemności czerpanej z ich wykonywania, np. zaspokojenie własnej ciekawości, są to też ambicje, plany, cele i ideały.
MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA – motywacja do nauki, która polega na tym, że zadań nie wykonuje się w celu uzyskania wewnętrznej satysfakcji płynącej z samego działania, ale po to, by uzyskać jakieś nagrody, np. stopnie
Rodzice często przyjmują nastawie, że dzieci automatycznie rozwiną w sobie wewnętrzną motywację do nauki, jako bezpośredni rezultat stosowania przez dorosłych kontroli zewnętrznej, na przykład nagradzania czy chwalenia.
Jeśli chcesz pomóc dziecku i właściwie zmotywować je do nauki, , na pewno:
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
wskazówki dla rodziców –
Typowe błędy, które popełniają rodzice:
Rodzice dzwonią do nauczycieli i kolegów, pytając o prace domowe. W ten sposób przejmują kontrolę, pozbawiają dziecko odpowiedzialności i motywacji do nauki
Rodzice niezadowoleni z efektów nauki dziecka, sami biorą się do pracy. Sprawdzają zeszyty, przepisują od nowa fragmenty lub całe prace domowe, piszą za nie wypracowania, czytają lektury. Obawiają się, że dziecko samo sobie nie poradzi.
Rodzic sprawdza pracę dziecka i podkreśla na czerwono popełnione błędy. Nie chwali za włożony w pracę wysiłek, ciekawą treść. Koncentrując się na błędach, odbiera dziecku satysfakcję z wykonanej pracy.
Rodzice, w poczuciu własnej bezradności wobec szkolnych niepowodzeń dzieci, próbują wszystkiego, żeby je zachęcić do nauki: moralizują, straszą, zawstydzają, przekupują, wyznaczają kary. Z kolei dzieci, nie mając już nic do stracenia, podejmują walkę z rodzicami.
Rodzice, zapracowani i zmęczeni, nie mają czasu zajmować się sprawami szkolnymi dziecka. Uważają, że samo powinno dać sobie radę. Nie rozumieją, że dziecko potrzebuje pomocy.
WSKAZÓWKI, KTÓRE MOŻEMY WYKORZYSTAĆ W PRACY Z WŁASNYM DZIECKIEM:
Możesz zawrzeć z nim kontrakt: „Od dzisiaj nie będę odrabiał z Tobą lekcji. Jesteś już dojrzały i odpowiedzialny i wierzę odpowiedzialny, że sam potrafisz to zrobić, jednak zawsze możesz liczyć na moją pomoc, jeśli nie będziesz mógł sobie sam poradzić. Gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje, zachęcaj do wyciągania wniosków.
Zadawaj pytania, które skłaniają do zastanowienia się nad znaczeniem wykształcenia: „Dlaczego wybierasz właśnie tę szkołę? Jakie możesz mieć korzyści jeśli ją skończysz? W jaki sposób zamierzasz osiągnąć swój cel np.zostać informatykiem? Co dla Ciebie w życiu jest ważne?”
Naucz dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole), zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały miejsce do pracy).
Rolą rodziców jest wykształcić w dziecku ciekawość poznawczą, motywację, energię i inicjatywę do pracy. Ważne, aby dziecko myślało: „Może nie jestem najlepszym uczniem w klasie, ale za to najlepiej śpiewam, czy gram w piłkę”. Dostrzeganie i wykorzystywanie swoich mocnych stron może zaprowadzić na sam szczyt.
Opracowała:
mgr Anna Podyma
psycholog
58-300 Wałbrzych
Al. Wyzwolenia 20-24