Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

GRA W STATKI

Zagrajmy w ….STATKI
Znana, prosta gra dla wszystkich


GRA W STATKI
Można grać w nią wszędzie: wystarczy kartka i długopis.
Jakie są zasady gry w statki?


Gra w okręty to łatwy i nie wymagający długiego przygotowania sposób na spędzenie wolnego czasu.

Gra w statki: zasady ogólne

  • Potrzebujemy dwóch kartek w kratkę i dwóch długopisów.
  • Grający powinni siedzieć w oddaleniu od siebie - aby nie widzieć kartki przeciwnika.
  • Celem jest jak najszybsze „zatopienie” okrętów przeciwnika oraz „ochrona” własnych statków.

Gra w statki: plansza

  • Gra może być przeprowadzana na kartkach papieru lub specjalnych planszach – narysowanie ich nie jest trudne.
  • Każdy gracz powinien mieć przed sobą dwie plansze o tej samej wielkości – najczęściej jest to 10 na 10 kratek na kartce w kratkę. Kolumny i wiersze oznaczamy współrzędnymi: w kolumnach - litery od A do J; w wierszach – liczby od 1 do 10.
  • Na jednej planszy gracz rysuje swoje statki, a na drugiej zaznacza nietrafione strzały w statki przeciwnika oraz oznaczenia trafionych okrętów.
  • Statki mogą być narysowane w pionie i poziomie, ale nie mogą stykać się ze sobą bokami ani rogami i nie mogą być „zakręcone” czyli przypominać litery L.

Zasady gry:

  • Gra przebiega naprzemiennie: najpierw jeden z graczy oddaje strzał, jeśli uda się mu trafić, może kontynuować „strzelanie” do momentu, aż chybi.
  • Zatopienie statku ma miejsce, kiedy wszystkie kratki symbolizujące ten okręt zostaną „trafione” przez drugiego gracza.
  • O oddaniu nietrafionego strzału informujemy słowem „pudło”. Natomiast przy strzale trafionym mówimy „trafiony” lub „trafiony-zatopiony”.
  • Bardzo ważne jest prawidłowe oznaczanie na planszy dokonanych już strzałów tak, aby nie wykonywać ich ponownie. Najczęściej stawia się kropkę w miejscu, do którego oddaliśmy strzał nietrafiony. Natomiast strzał oddany i trafiony zaznacza się kryżykiem.


Na przykład:
Jeśli trafimy w jednomasztowiec – mówimy trafiony-zatopiony. Jeśli nie był to jednomasztowiec, dalej powinniśmy oddawać strzały w miejsce nad, pod, albo na lewo lub na prawo od trafionego. Natomiast „na skos” od trafionego strzału można od razu oznaczyć jako „pudła” (w tych miejscach, zgodnie z zasadami, przeciwnik nie mógł umieścić statku).

Ile statków narysować?
Na planszach 10 na 10 przyjmuje się, że każdy z graczy dysponuje flotą złożoną z:
jednego czteromasztowca o wielkości czterech kratek
dwóch trójmasztowców o wielkości trzech kratek
trzech dwumasztowców o wielkości dwóch kratek
czterech jednomasztowców o wielkości jednej kratki.

Przykładowa rozgrywka i rozrysowanie:

Data dodania: 2020-04-22 21:24:20
Data edycji: 2020-11-19 13:40:41
Ilość wyświetleń: 146410

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej