Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

GRA W STATKI

Zagrajmy w ….STATKI
Znana, prosta gra dla wszystkich


GRA W STATKI
Można grać w nią wszędzie: wystarczy kartka i długopis.
Jakie są zasady gry w statki?


Gra w okręty to łatwy i nie wymagający długiego przygotowania sposób na spędzenie wolnego czasu.

Gra w statki: zasady ogólne

  • Potrzebujemy dwóch kartek w kratkę i dwóch długopisów.
  • Grający powinni siedzieć w oddaleniu od siebie - aby nie widzieć kartki przeciwnika.
  • Celem jest jak najszybsze „zatopienie” okrętów przeciwnika oraz „ochrona” własnych statków.

Gra w statki: plansza

  • Gra może być przeprowadzana na kartkach papieru lub specjalnych planszach – narysowanie ich nie jest trudne.
  • Każdy gracz powinien mieć przed sobą dwie plansze o tej samej wielkości – najczęściej jest to 10 na 10 kratek na kartce w kratkę. Kolumny i wiersze oznaczamy współrzędnymi: w kolumnach - litery od A do J; w wierszach – liczby od 1 do 10.
  • Na jednej planszy gracz rysuje swoje statki, a na drugiej zaznacza nietrafione strzały w statki przeciwnika oraz oznaczenia trafionych okrętów.
  • Statki mogą być narysowane w pionie i poziomie, ale nie mogą stykać się ze sobą bokami ani rogami i nie mogą być „zakręcone” czyli przypominać litery L.

Zasady gry:

  • Gra przebiega naprzemiennie: najpierw jeden z graczy oddaje strzał, jeśli uda się mu trafić, może kontynuować „strzelanie” do momentu, aż chybi.
  • Zatopienie statku ma miejsce, kiedy wszystkie kratki symbolizujące ten okręt zostaną „trafione” przez drugiego gracza.
  • O oddaniu nietrafionego strzału informujemy słowem „pudło”. Natomiast przy strzale trafionym mówimy „trafiony” lub „trafiony-zatopiony”.
  • Bardzo ważne jest prawidłowe oznaczanie na planszy dokonanych już strzałów tak, aby nie wykonywać ich ponownie. Najczęściej stawia się kropkę w miejscu, do którego oddaliśmy strzał nietrafiony. Natomiast strzał oddany i trafiony zaznacza się kryżykiem.


Na przykład:
Jeśli trafimy w jednomasztowiec – mówimy trafiony-zatopiony. Jeśli nie był to jednomasztowiec, dalej powinniśmy oddawać strzały w miejsce nad, pod, albo na lewo lub na prawo od trafionego. Natomiast „na skos” od trafionego strzału można od razu oznaczyć jako „pudła” (w tych miejscach, zgodnie z zasadami, przeciwnik nie mógł umieścić statku).

Ile statków narysować?
Na planszach 10 na 10 przyjmuje się, że każdy z graczy dysponuje flotą złożoną z:
jednego czteromasztowca o wielkości czterech kratek
dwóch trójmasztowców o wielkości trzech kratek
trzech dwumasztowców o wielkości dwóch kratek
czterech jednomasztowców o wielkości jednej kratki.

Przykładowa rozgrywka i rozrysowanie:

Data dodania: 2020-04-22 21:24:20
Data edycji: 2020-11-19 13:40:41
Ilość wyświetleń: 172243

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej