FASD i FAS
Diagnostyka syndromu FAS dopiero rozwija się w Polsce. Wiedza na temat uszkodzeń mózgu wywołanych alkoholem jest niewystarczająca. Często nauczyciele są pierwszymi obserwatorami trudności dzieci, tym bardziej że często są to dzieci wychowywane przez rodziny zastępcze, adopcyjne lub przebywające w instytucjach.
Diagnoza poalkoholowego spektrum zaburzeń rozwojowych zapewnia właściwą ocenę
i interpretację szerokiego wachlarza objawów. Dlatego też tak istotne jest zwrócenie uwagi na dzieci z grup ryzyka i podjęcie wobec nich odpowiednich działań diagnostycznych.
FASD - Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych (Fetal Alcohol Spectrum Disorders)
FAS - Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome)
FAS – jest jednym z kilku możliwych rozpoznań związanych z nadużywaniem alkoholu przez kobietę w okresie ciąży i określanych wspólnym mianem FASD. Charakteryzuje się prenatalnym i/lub postnatalnym opóźnieniem wzrostu, specyficznymi cechami dymorficznymi twarzy oraz uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN).
Pełnoobjawowy FAS spełnia 4 kryteria diagnostyczne:
Mózg dzieci narażonych na działanie alkoholu w życiu płodowym ma trudności z:
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu dzieci z FASD dotyczą najczęściej:
Nie wszystkie dzieci narażone na działanie alkoholu w okresie prenatalnym cierpią na FAS.
Opracowały:
mgr Anna Podyma – psycholog
mgr Katarzyna Pawlikowska – pedagog
na podstawie:
Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik „Dziecko z FASD”. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Wydawnictwo Edukacyjne „Parpamedia”, Warszawa 2009.
Krzysztof Liszcz „Dziecko z FAS w szkole i w domu”. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011r.
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9