Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

FASD i FAS

FASD i FAS

Diagnostyka syndromu FAS dopiero rozwija się w Polsce. Wiedza na temat uszkodzeń mózgu wywołanych alkoholem jest niewystarczająca. Często nauczyciele są pierwszymi obserwatorami trudności dzieci, tym bardziej że często są to dzieci wychowywane przez rodziny zastępcze, adopcyjne lub przebywające w instytucjach.

Diagnoza poalkoholowego spektrum zaburzeń rozwojowych zapewnia właściwą ocenę
i interpretację szerokiego wachlarza objawów. Dlatego też tak istotne jest zwrócenie uwagi na dzieci z grup ryzyka i podjęcie wobec nich odpowiednich działań diagnostycznych.

FASD  - Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych (Fetal Alcohol Spectrum Disorders)

FAS -  Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome)

FAS – jest jednym z kilku możliwych rozpoznań związanych z nadużywaniem alkoholu przez kobietę w okresie ciąży i określanych wspólnym mianem FASD.  Charakteryzuje się prenatalnym i/lub postnatalnym opóźnieniem wzrostu, specyficznymi cechami dymorficznymi twarzy oraz uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN). 

 

 

Pełnoobjawowy FAS spełnia 4 kryteria diagnostyczne:

  • opóźniony wzrost zarówno przed, jak i po urodzeniu;
  • uszkodzenie mózgu, którego skutkiem są zaburzenia neurologiczne, opóźniony rozwój, niedorozwój umysłowy, zaburzenia zachowania, trudności w uczeniu się;
  • charakterystyczne rysy twarzy: małe oczodoły, krótki nos, płaska twarzoczaszka, wąska górna warga, mała szczęka, brak rynienki podnosowej;
  • potwierdzone wywiadem spożywanie alkoholu przez matkę w czasie ciąży.

Mózg dzieci narażonych na działanie alkoholu w życiu płodowym ma trudności z:

  • gromadzeniem informacji,
  • wiązaniem nowych informacji z uprzednimi doświadczeniami,
  • pamięcią - zwłaszcza krótką - tą, która pozwala funkcjonować w codziennym życiu (dzieci zapominają o podstawowych życiowych sprawach i obowiązkach, mają trudności z zapamiętaniem daty urodzenia lub miejsca zamieszkania),
  • wykorzystaniem informacji.

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu dzieci z FASD dotyczą najczęściej:

  1. zaburzeń rozwoju fizycznego, takich jak:
  • zaniżony wzrost i waga,
  • małogłowie,
  • nieprawidłowy rozwój układu kostno-stawowego,
  • niewłaściwe napięcie mięśniowe,
  • zaburzenia równowagi i koordynacji,
  • zaburzenia orientacji przestrzennej,
  • zaburzenia przetwarzania sensorycznego,
  • przetrwałych odruchów pierwotnych;
  1. zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego:
  • brak zdolności rozumienia i przewidywania konsekwencji swojego zachowania,
  • skłonność do działania schematycznego,
  • bezrefleksyjne naśladowanie zachowania i powtarzanie wypowiedzi innych,
  • nadmierna ufność w stosunku do obcych, lepkość emocjonalna,
  • problemy z nawiązywaniem i/lub utrzymaniem relacji rówieśniczych,
  • nieumiejętność odczytywania emocji i „mowy ciała”,
  • skłonność do kłamstwa i kradzieży,
  • impulsywność, reaktywność;
  1. zaburzeń funkcjonowania poznawczego:
  • deficyty uwagi (często z nadpobudliwością) i pamięci,
  • myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • planowania i organizacji działań,
  • trudności z uczeniem się matematyki,
  • trudności z uczeniem się na błędach,
  • zdolności uogólniania i/lub analizy,
  • myślenia abstrakcyjnego, (np. pojęcie czasu, wartości pieniądza),
  • opóźnienia i zaburzenia mowy,
  • trudności z rozumieniem wypowiedzi (branie wszystkiego dosłownie, trudności
    z rozumieniem żartów).

Nie wszystkie dzieci narażone na działanie alkoholu w okresie prenatalnym cierpią na FAS.

Opracowały:

mgr Anna Podyma – psycholog

mgr Katarzyna Pawlikowska – pedagog

 

na podstawie:

Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik „Dziecko z FASD”. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii. Wydawnictwo Edukacyjne „Parpamedia”, Warszawa 2009.

Krzysztof Liszcz „Dziecko z FAS w szkole i w domu”. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011r.

Data dodania: 2020-03-27 10:03:50
Data edycji: 2020-03-27 10:07:03
Ilość wyświetleń: 4038

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej