Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Czym jest afazja ?

Czym jest afazja ?

Czym jest afazja ?

Rozwój mowy nie u każdego dziecka przebiega identycznie.

Są dzieci, które już w wieku dwóch lat porozumiewają się z otoczeniem używając bardzo wielu słów i formułują kilkuwyrazowe zdania, rozumieją polecenia i mowę, a ich rozwój  mowy przebiega w sposób prawidłowy,  i są też takie dzieci, które:

- wypowiadają zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych słów lub, nie mówią, wydają zaledwie dźwięki ,wskazują palcem lub gestem w wieku kiedy powinny już wypowiadać pierwsze wyrazy lub zdania,

- mają trudność z powtarzaniem , zapamiętywaniem słów, nazywaniem przedmiotów,

- nie zawsze rozumieją polecenia,

- przekręcają, przestawiają sylaby w wyrazie, wyrazy w zdaniu przez co ich mowa jest niezrozumiała,

- mają trudności  z powtarzaniem  tekstów wierszy i piosenek,

- szybko się męczą, niecierpliwią, izolują się od otoczenia,

- gdy są niezrozumiałe przez otoczenie często dochodzi do frustracji, a nawet agresji,

- mają problemy z koncentracją uwagi,

- problemy z motoryką małą i dużą, zaburzenia integracji sensorycznej, męczliwość,

- nie integrują się z innymi dziećmi, nie podejmują rozmów,

- mają trudności z nauką czytania i pisania.

Diagnoza, która słyszą rodzice to afazja rozwojowa  (niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, niedorozwój mowy, dysfazja, alalia, SLI).

Afazja i co dalej?   Co to jest?  Dlaczego moje dziecko? Jak z tym żyć ? Czy moje dziecko kiedyś będzie mówiło ? – to najczęstsze pytania jakie zadają sobie rodzice.

Afazja to zaburzenie spowodowane uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, bardzo często w postaci mikrourazów o niewiadomym pochodzeniu, lub spowodowana poważnym urazem głowy. Objawia się jako  problem w nadawaniu i odbieraniu mowy. Nie jest ona konsekwencją niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu, porażenia mózgowego, całościowych zaburzeń rozwojowych !

Wyróżnia się trzy rodzaje afazji rozwojowej:

- afazja rozwojowa typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna) czyli wtedy gdy dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę;

- afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna) czyli rozumienie mowy otoczenia jest dla dziecka ograniczone, natomiast mowa czynna dziecka jest bardzo agramatyczna i niewyraźna (dziecko posługuje się „swoim” językiem);

- afazja rozwojowa typu mieszanego (motoryczno-sensoryczna) czyli połączenie obu poprzednich tzn. dziecko nie mówi (lub słabo mówi) oraz nie rozumie mowy otoczenia.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka z afazją?

 

- przed podaniem komunikatu należy skupić na sobie uwagę dziecka (kucnąć przy dziecku lub usiąść tak by widziało twarz rodzica)

- należy mówić do dziecka wolno,      

- należy używać   prostych i krótkich zdań.

- należy wykorzystywać gesty i miny, których dziecko używa w celach komunikacyjnych,

- nie należy używać zdrobnień i zmiękczeń, które „zacierają” wyrazistość budowy słowa np. „ciuchcia” zamiast „pociąg”

- do zabaw językowych należy wybierać odpowiedni moment, dziecko nie może być zmęczone, rozdrażnione.

- należy rozwijać krótkie wypowiedzi dziecka, dodając jedno, dwa słowa.

- należy czytać krótkie bajki i wiersze z repertuaru dziecięcego,

- śpiewać piosenki, wyliczanki, bawić się w zabawy paluszkowe,

- lepić z dzieckiem z plasteliny, masy solnej, ciastoliny, nawlekać korale itd

- należy nagradzać dziecko za próby mówienia, chwaląc nawet za minimalny sukces.

- mówiąc do dziecka należy sprawdzać, czy  zrozumiało polecenie (dziecko może
je powtórzyć prostymi słowami).

- należy powtarzać polecenia.

- należy opowiadać dziecku o tym co się robi w domu, nazywać każdy przedmiot akurat używany w celu utrwalania nazw,

- należy uczęszczać z dzieckiem na zajęcia logopedyczne i ściśle współpracować z logopedą wykonując w domu jego zalecenia.

 

Opracowała mgr Agnieszka Matejczuk

 

Data dodania: 2021-01-12 07:50:24
Data edycji: 2021-01-15 15:20:31
Ilość wyświetleń: 1647

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej