Czym jest afazja ?
Rozwój mowy nie u każdego dziecka przebiega identycznie.
Są dzieci, które już w wieku dwóch lat porozumiewają się z otoczeniem używając bardzo wielu słów i formułują kilkuwyrazowe zdania, rozumieją polecenia i mowę, a ich rozwój mowy przebiega w sposób prawidłowy, i są też takie dzieci, które:
- wypowiadają zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych słów lub, nie mówią, wydają zaledwie dźwięki ,wskazują palcem lub gestem w wieku kiedy powinny już wypowiadać pierwsze wyrazy lub zdania,
- mają trudność z powtarzaniem , zapamiętywaniem słów, nazywaniem przedmiotów,
- nie zawsze rozumieją polecenia,
- przekręcają, przestawiają sylaby w wyrazie, wyrazy w zdaniu przez co ich mowa jest niezrozumiała,
- mają trudności z powtarzaniem tekstów wierszy i piosenek,
- szybko się męczą, niecierpliwią, izolują się od otoczenia,
- gdy są niezrozumiałe przez otoczenie często dochodzi do frustracji, a nawet agresji,
- mają problemy z koncentracją uwagi,
- problemy z motoryką małą i dużą, zaburzenia integracji sensorycznej, męczliwość,
- nie integrują się z innymi dziećmi, nie podejmują rozmów,
- mają trudności z nauką czytania i pisania.
Diagnoza, która słyszą rodzice to afazja rozwojowa (niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, niedorozwój mowy, dysfazja, alalia, SLI).
Afazja i co dalej? Co to jest? Dlaczego moje dziecko? Jak z tym żyć ? Czy moje dziecko kiedyś będzie mówiło ? – to najczęstsze pytania jakie zadają sobie rodzice.
Afazja to zaburzenie spowodowane uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, bardzo często w postaci mikrourazów o niewiadomym pochodzeniu, lub spowodowana poważnym urazem głowy. Objawia się jako problem w nadawaniu i odbieraniu mowy. Nie jest ona konsekwencją niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu, porażenia mózgowego, całościowych zaburzeń rozwojowych !
Wyróżnia się trzy rodzaje afazji rozwojowej:
- afazja rozwojowa typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna) czyli wtedy gdy dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę;
- afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna) czyli rozumienie mowy otoczenia jest dla dziecka ograniczone, natomiast mowa czynna dziecka jest bardzo agramatyczna i niewyraźna (dziecko posługuje się „swoim” językiem);
- afazja rozwojowa typu mieszanego (motoryczno-sensoryczna) czyli połączenie obu poprzednich tzn. dziecko nie mówi (lub słabo mówi) oraz nie rozumie mowy otoczenia.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka z afazją?
- przed podaniem komunikatu należy skupić na sobie uwagę dziecka (kucnąć przy dziecku lub usiąść tak by widziało twarz rodzica)
- należy mówić do dziecka wolno,
- należy używać prostych i krótkich zdań.
- należy wykorzystywać gesty i miny, których dziecko używa w celach komunikacyjnych,
- nie należy używać zdrobnień i zmiękczeń, które „zacierają” wyrazistość budowy słowa np. „ciuchcia” zamiast „pociąg”
- do zabaw językowych należy wybierać odpowiedni moment, dziecko nie może być zmęczone, rozdrażnione.
- należy rozwijać krótkie wypowiedzi dziecka, dodając jedno, dwa słowa.
- należy czytać krótkie bajki i wiersze z repertuaru dziecięcego,
- śpiewać piosenki, wyliczanki, bawić się w zabawy paluszkowe,
- lepić z dzieckiem z plasteliny, masy solnej, ciastoliny, nawlekać korale itd
- należy nagradzać dziecko za próby mówienia, chwaląc nawet za minimalny sukces.
- mówiąc do dziecka należy sprawdzać, czy zrozumiało polecenie (dziecko może
je powtórzyć prostymi słowami).
- należy powtarzać polecenia.
- należy opowiadać dziecku o tym co się robi w domu, nazywać każdy przedmiot akurat używany w celu utrwalania nazw,
- należy uczęszczać z dzieckiem na zajęcia logopedyczne i ściśle współpracować z logopedą wykonując w domu jego zalecenia.
Opracowała mgr Agnieszka Matejczuk
58-320 Walim
Nowa Kolonia 9