Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI

Pamiętaj!
ćwiczenie pamięci to nic innego,
jak
powtarzanie w różnych formach poprzez:
słuchanie, zapamiętywanie, czytanie, przeglądanie, pisanie

Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :

  • na początku codziennie 15 minut,
  • po tygodniu 20 – 25 minut,
  • po 2 – 3 tygodniach koncentracja uwagi przychodzi łatwiej.

 

Zainteresowania:

  • Przedmiot, którym się interesujemy, odrabiamy znacznie szybciej i z mniejszym zmęczeniem.
  • Dłużej pamiętamy poznane wiadomości.

Zrozumienie:

  • Dobre zrozumienie to powiedzenie czegoś własnymi słowami - to co jest dla nas zrozumiałe uczymy się dwa razy krócej.
  • Zawsze w tym mogą ci pomóc: słowniki, encyklopedie, nauczyciele, rodzice, koledzy

TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA
Działanie:

  • Podkreślamy w książce najważniejsze rzeczy (szczególnie ważne dla wzrokowców).
  • Sporządzamy plan rozdziału ( będzie pomocny przy różnych powtórkach ).


Czas:

  • Doświadczenia wykazały, że lepiej pamiętamy materiał 2-3 dni po nauczeniu niż bezpośrednio po wyuczeniu
  • (nie ucz się trudnych przedmiotów z dnia na dzień, gdyż towarzyszy ci stres oraz słabsza pamięć)

Powtarzanie:

  • Korzystnie na zapamiętywanie wpływa powtórzenie materiału (2-3 razy), szczególnie rano.
  • Jeżeli jesteś słuchowcem, ucz się i powtarzaj na głos.

Kolejność odrabiania lekcji :

  • Zła: odrabiasz jedna po drugiej lekcje z tego samego bloku, np. język polski – historia - zapamiętujesz gorzej
  • Prawidłowa: odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące z sobą np. historia – matematyka
  • odrabiaj na przemian zadania pisemne, a potem ustne
  • zawsze zaczynaj od najtrudniejszych, kończ na najłatwiejszych (ulubione przedmioty)

 

Przerwy:

  • rób w czasie nauki przerwy:
  • krótsze (2-3 minutowe) w czasie nauki jednego przedmiotu
  • dłuższe (10 minut ) przy przejściu od jednego do drugiego przedmiotu


Przyjemny nastrój:

  • Mózg nasz posiada „mechanizm obronny” – czyli szybciej na ogół znikają z pamięci wspomnienia związane z przykrymi uczuciami.
  • Jeżeli chcesz dłużej pamiętać to, czego się nauczyłeś, bądź w pogodnym nastroju.

Techniki skutecznego uczenia z poszczególnych przedmiotów
Język Polski:
Źle: - piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na czysto
       - piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” – wyniku czego zadania są do siebie bardzo podobne
       - unikasz wyrażania własnych sądów i opinii

Dobrze: - 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych myśli
               - 2. Dzień: plan wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu
               - 3. dzień: piszesz wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki z                    myślami

Język polski:

  • pisz wypracowania w ciągu kilku dni (2-3 dni), by mieć czas na przygotowanie planu, luźnych „myśli”, a następnie napisanie wypracowania „na brudno” i czysto.
  • wiersza ucz się całościowo, powtarzając kilkakrotnie dzięki temu będziesz go umiał długo, od początku do końca,
  • jeżeli uczysz się „kawałkami”, najczęściej pamiętasz początek-pierwsze zwrotki
    - a koniec szybko zapominasz).

Zadania matematyczne:

Nie możesz rozwiązywać zadań :

  • nie znając
  • nie rozumiejąc
  • nie pamiętając całego przerobionego materiału

Jak uczyć się trudnych przedmiotów - przykłady

Matematyka:

  • oświęcasz dodatkowy czas na matematykę. np. codziennie 15-20 minut, powtarzając materiał, z którym masz trudności, (również z klas poprzednich);
  • powtarzasz ze zrozumieniem;
  • poprosisz o pomoc innych (np. rodziców, brata ,starszych kolegów);
  • przypomnisz sobie, czy nie rozwiązywałeś już zadania podobnego;
  • nie pracujesz nad zadaniem, kiedy jest już bardzo późno i jesteś zmęczony;
  • najlepiej rozwiązujesz je bezpośrednio po lekcji matematyki lub rano;
  • zaczynasz od zadań najłatwiejszych przechodząc stopniowo do trudniejszych.

Języki obce:

  • Tekst opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś ją w szkole (lepiej pamiętasz to, co mówił nauczyciel, a zatem krócej będziesz pracować w domu) .
  • Tłumacz na bieżąco te słówka, które sprawiają ci najwięcej problemów (załóż zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe, a nie bezmyślne wkuwanie na pamięć )
  • Z każdym nowym słówkiem układaj 2 – 3 zdania.
  • Wypisuj po kilka zdań z podręcznika opuszczając w każdym zdaniu jedno słowo. Następnie uzupełnij puste miejsce brakującym słowem.
  • Co dwa, trzy dni sprawdzaj, które z nowych słówek umknęły ci z pamięci.

Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj !


Opracowała:
Anna Podyma
psycholog

 

Data dodania: 2020-04-06 23:02:50
Ilość wyświetleń: 648

Program rządowy Za życiem

Więcej informacji

COVID -19

Zarządzenia oraz procedury
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej