Logotyp Biuletynu Informacji Publicznej Ikona zmiany wersji kontrastowej AAA
Logo Poradni Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałbrzychu

Mini profilaktyka logopedyczna

Aby nasze dzieci mogły z powodzeniem rozwijać mowę, niezbędny jest prawidłowy słuch, dlatego powinniśmy uważnie obserwować nasze maluchy – czy reagują na dźwięki, odgłosy otoczenia, mowę. Wczesne wykrycie wady słuchu i założenie aparatu umożliwia opanowanie mowy. Duże znaczenie w procesie kształcenia się umiejętności komunikacyjnych ma sposób karmienia naszych pociech. W pierwszych miesiącach życia najkorzystniejsze jest karmienie piersią, ponieważ dziecko ćwiczy wówczas mięśnie żuchwy, języka, warg i policzków. Dziecko karmione butelką pozbawione jest tego „treningu” (choć pamiętajmy, że czasem mamy nie mają innego wyjścia i z przyczyn od siebie niezależnych zmuszone są do karmienia butelką).

Nie powinniśmy drodzy rodzice przedłużać okresu niemowlęctwa i kiedy nasz maluch skończy kilka miesięcy – pozwólmy mu pić z kubeczka, lub z kubeczka z rurką. Nie usuwajmy skórek od chleba, nie przecierajmy na papki zupek czy owoców zbyt długo, bo kiedy nasza pociecha posiada już ząbki poradzi sobie z takimi pokarmami. Pod czujnym okiem rodzica uczy się żuć, gryźć, rozdrabniać pokarmy – jest to swoistą zabawą dla dziecka, która jednocześnie przygotowuje narządy artykulacyjne do rozwoju mowy.

 

 

CO POWINNO NIEPOKOIĆ RODZICÓW NIEMOWLAKA:

 

– gdy niemowlę śpi z otwartą buzią,

– gdy trzyma język na zewnątrz jamy ustnej,

– gdy dziecko oddycha przez usta- dziecko staje się bardziej podatne na przeziębienia, gdyż wdycha powietrze ustami, a jest ono suche i chłodne oraz zanieczyszczone; powietrze wdychane przez nos, jest oczyszczone i nawilżone; bardzo ważne jest również to, że otwarta buzia nie sprzyja kształtowaniu się prawidłowego zgryzu,

– gdy języczek jest zbyt duży/ mały, kiedy nie jest zaokrąglony, tylko sercowaty- może to świadczyć o skróconym wędzidełku podjęzykowym,

– ma 2 miesiące i nie budzi się przy głośnych dźwiękach; ma 3-4 miesiące a nie reaguje na bodźce dźwiękowe,

– ma 2-3 miesiące i nie głuży (wydaje dźwięki nieświadome, przypadkowe, najczęściej krtaniowe- związane z pozycja leżenia); ma 6 m-cy i nie gaworzy (świadome wydawanie dźwięków, zabawa głosem, najczęściej są to ciągi sylab, np. tatata, dadada, mamamama),

– po ukończeniu 1 r. ż. nie wypowiada ani jednego słowa (znaczącego), np. mama/tata.